Volkswagen joutui vetämään toukokuun lopussa pois uuden Golfin mainoksen sen jälkeen, kun se synnytti melkoisen kohun. Nyt saksalaisvalmistaja kertoo, mikä kaikki meni pieleen.
Volkswagen poisti uutta Golfia mainostaneen videonsa sekä Facebookista että Instagramista. Mainos aiheutti kuohuntaa saksalaisvalmistajan somekanavissa, sillä sen katsottiin sisältävän rasistisia viittauksia.
Argentiinan Buenos Airesissa kuvatulla videolla valkoihoisen henkilön kädet riepottelevat ja ohjailevat tummaihoista miestä kuin sätkynukkea. Idea on tuttu suosituista somevideoista.
Videon lopussa kädet näpäyttävät miehen Petit Colon -nimiseen kahvilaan. Tämän buenosairesilaisen kahvilan nimi kääntyy suomennettuna muotoon pieni siirtolainen.
Sosiaalisessa mediassa huomautettiin myös videon lopuksi ruudulle ilmaantuvasta "Der Neue Golf" -tekstistä, sillä ensimmäisenä esiintyvät kirjaimet muodostavat sanan neger.
Tässä selitys
Volkswagen käynnisti kohun leimahdettua tutkinnan, jossa pyrittiin selvittämään, miten video onnistui läpäisemään kaikki seulat ja päätymään valmistajan somekanaviin.
Osana tutkimusta käytiin läpi noin 16,5 gigatavun edestä dataa ja haastateltiin työntekijöitä sekä ulkopuolisia markkinointitoimistoja.
Lopputulos? Toiminnasta ei löydetty minkäänlaisia rasistisia tarkoitusperiä. Suurimmiksi synneiksi katsottiin hienotunteisuuden puute sekä "prosessissa sattuneet virheet", jotka olivat syynä siihen, ettei yksikään kahdestasadasta videon nähneestä ihmisestä älynnyt painaa paniikkinappulaa.
Volkswagenin edustajan mukaan se tekee toimenpiteitä varmistaakseen, ettei vastaavia lipsahduksia pääse tulevaisuudessa tapahtumaan. Ketään ei kuitenkaan aiota irtisanoa tapauksen vuoksi.
Voit katsoa poistetun videon alta.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Lähteet: Volkswagen, Jalopnik
Lue myös: Nyt se on virallista: Volkswagenin lippulaivamalli paketoidaan farmarikuoriin