Kansanauton kahdeksas tuleminen: Tältä näyttää päästä varpaisiin uudistunut Volkswagen Golf

2:50img
Volkswagen Golfin kahdeksas sukupolvi on esitelty.
Julkaistu 25.10.2019 13:33

Ville Järveläinen

Suomen – ja koko maailman – suosituin Volkswagen on mennyt isosti uusiksi. Saksalaisjätti esitteli kahdeksannen sukupolven Golfin torstai-iltana Suomen aikaa.

Golf on saksalaisen Volkswagenin historian menestynein malli. Sitä on myyty maailmanlaajuisesti yli 35 miljoonaa kappaletta.

Golfin kahdeksas sukupolvi on edellisversiota digitaalisempi, ennakoivampi ja valmistajan mukaan myös intuitiivisemmin operoitava.

Kansanauton tuorein sukupolvi ottaa myös valtaisan loikan eteenpäin sähköistämisen kanssa, sillä uusi Golf tulee tarjolle kaiken kaikkiaan viitenä erilaisena hybridinä. Täyssähköversiota uudesta Golfista ei enää nähdä, sillä VW:n tulevat sähköautomallit ovat osa ID-mallistoa.

Auton ulkomitat ovat säilyneet käytännössä ennallaan, mutta design on ottanut loikan eteenpäin. Auto näyttää matalammalta ja dynaamisemmalta kuin edeltäjänsä.

Ohjaamossa ilmettä hallitsee digitaalisuus ja suuret näytöt. Avainsanoja ovat muun muassa kosketuspainikkeet, liukunäppäimet ja ääniohjaus.

Uuden Golfin myötä Volkswagen hylkää tutut varustelutasot. Trendline, Comfortline ja Highline jäävät historiaan, ja tilalle tulevat Golf, Life, Style sekä sporttinen R-Line. Suomeen ei tuoda lainkaan kaikkein alinta Golf-varustelutasoa, mutta Life-taso on nimeltään Golf.

Uusi Golf tuo tullessaan myös kahdeksan uutta moottoriversiota. TSI (bensiini), TDI (diesel) ja TGI (kaasu) saavat kuitenkin kaverikseen eTSI:n sekä eHybridin. Ensimmäisenä mainittu on kevythybridi, jälkimmäinen puolestaan ladattava hybridi.

Kaikki turboahdetut bensiini- ja dieselmoottorit on varustettu suorasuihkutuksella, ja tulevat tarjolle teholuokissa 66 kW (90 hv) – 221 kW (300 hv).

Uusissa TDI-dieselmoottoreissa on puolestaan käytössä kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus, joka vähentää huomattavasti myrkyllisiä typenoksidipäästöjä. Uuden TDI-dieselmoottorin kulutus on valmistajan mukaan jopa 17 prosenttia alhaisempi kuin ennen.

Tehokkaimmassa ladattavassa hybridissä on tehoa 180 kilowattia eli 245 hevosvoimaa. Molemmat ladattavat hybridit on varustettu uudella 13 kWh:n litiumioniakulla.

Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf saapuu suomalaisille jälleenmyyjille keväällä 2020.

Lähde: Volkswagen

Lue myös: Tilava perheauto ladattavana hybridinä alle 40 000 eurolla – Skoda Superb iV sai hinnat

Tuoreimmat aiheesta

Autot