Alankomaalainen sähköpyörävalmistaja VanMoof on saanut mainokselleen runsaasti näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sen jälkeen, kun Ranskan viranomaiset kielsivät kyseisen pätkän esittämisen televisiossa.
Ranskassa mainoksia valvova viranomainen ARPP on kieltänyt sähköpyöräfirma VanMoofin mainoksen esittämisen televisiossa. Syy? Autoteollisuuden halventaminen.
Kyseessä on VanMoofinkin tietojen mukaan ensimmäinen kerta, kun televisiomainos kielletään autoteollisuutta halventavana.
Pyörävalmistaja sanoo tyrmistyneensä viranomaisten päätöksestä. Se kuitenkin käänsi päätöksen nopeasti omaksi voitokseen.
– Tiesimme alusta asti, ettei tämä ole tavallinen fillarimainos. Se on kutsu ryhtyä toimenpiteisiin, mahdollisuus jättää menneet taaksemme ja ottaa kaikkia hyödyttäviä edistysaskelia. Status quon kyseenalaistaminen herättää aina vastustusta, mutta se oli tarkoituksemme alun alkaenkin, VanMoofin blogikirjoituksessa kerrotaan.
Tämä oli liikaa
Mistä sitten oikein on kyse? Käytännössä ei mistään muusta kuin siitä, että mainoksessa annettiin ymmärtää, että liikenteen päästöt ovat pahaksi ilmastolle. Lisäksi mainoksessa näytettiin hälytysajoneuvoja. ARPP:n mukaan mainoksessa hyödynnetään pelon ja kärsimyksen tuntemuksia.
Samainen mainos pyörii netissä sekä saksalaisessa televisiossa. VanMoof ei aio muokata mainoksestaan ranskalaiseen telkkariin sopivaa versiota. Eikä sen ehkä kannatakaan, sillä kielletyt mainokset tuppaavat monesti kiinnostamaan ihmisiä enemmän kuin sallitut. Vajaa kuukausi sitten YouTubeen ladattua mainosta on katsottu jo yli 1,7 miljoonaa kertaa.
Katso mainos alta.