Saksalainen Volkswagen on vetänyt pois mainoksensa sen aiheuttaman kohun vuoksi. Yhtiö pahoittelee tapahtunutta ja kutsuu sosiaalisessa mediassa näytettyä videota mauttomaksi.
Uutta Volkswagen Golfia mainostanut video on poistettu sekä Facebookista että Instagramista.
Mainos aiheutti kuohuntaa saksalaisvalmistajan somekanavissa, sillä sen katsottiin sisältävän rasistisia viittauksia.
Volkswagenin ensimmäinen reaktio oli hämmästys siitä, miten väärin mainosta on tulkittu, mutta ääni muuttui nopeasti.
Lue myös: Volkswagen-pomon suusta lipsahti kiusallinen natsisammakko: "Valitsin sanani erittäin huonosti"
Erikoisia yksityiskohtia
Argentiinan Buenos Airesissa kuvatulla videolla valkoihoisen henkilön kädet riepottelevat ja ohjailevat tummaihoista miestä kuin sätkynukkea. Idea on tuttu suosituista somevideoista.
Videon lopussa kädet näpäyttävät miehen Petit Colon -nimiseen kahvilaan. Tämän buenosairesilaisen kahvilan nimi kääntyy suomennettuna muotoon pieni siirtolainen.
Sosiaalisessa mediassa huomautettiin myös videon lopuksi ruudulle ilmaantuvasta "Der Neue Golf" -tekstistä, sillä ensimmäisenä esiintyvät kirjaimet muodostavat sanan neger.
Voit katsoa poistetun videon alta.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
"Mekin olemme kauhuissamme"
Saksalaisyhtiön ensimmäinen reaktio sen saamaan palautteeseen oli epäuskoinen hämmästys siitä, miten pieleen mainosta oli sen mukaan tulkittu. Äänensävy kuitenkin muuttui nopeasti.
Volkswagen sanoo virallisessa lausunnossaan ymmärtävänsä ihmisten yllätyksen ja järkytyksen.
– On selvää, että video on sopimaton ja mauton. Pyydämme vilpittömästi anteeksi.
Myös Volkswagenin myynti- ja markkinointijohtaja Jürgen Stackmann sekä henkilöstöjohtaja Elke Heitmüller julkaisivat yhteisen anteeksipyynnön.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
– Ymmärrämme järkytyksen. Mekin olemme kauhuissamme. Mainos loukkaa kaikkia kansalaisoikeusliikkeen saavutuksia. Se on loukkaus jokaista oikeudenmukaista ihmistä kohtaan, Stackmann ja Heitmüller kirjoittivat.
Volkswagen on omasta historiastaan johtuen puuttunut kovalla kädellä rasismiin, ksenofobiaan sekä epäoikeudenmukaisuuteen. Autovalmistajan juuret ovat syvällä Natsi-Saksassa.
Yhtiö kertoo selvittävänsä, miten mainos on päätynyt sosiaaliseen mediaan ja ryhtyvänsä tarvittaviin toimenpiteisiin.