Perinteinen kirja pitää pintansa yhtenä joulun suosikkilahjoista, mutta tänä vuonna myös ladattavat äänikirjat ovat nostaneet suosiotaan.
Kirjakaupoissa eletään vuoden kiireisintä aikaa. Näyttäisi siltä, että lahjana perinteinen kirja pitää edelleen suosionsa.
– Se on kiva antaa toiselle ihmiselle, se tuo elämyksiä, se on lähellä maailman viihteellistymistä, eikä se ole erkaantunut siitä. Kirjassa on paljon perinnettä ja nykyaikaa yhdistettynä hyvään muotoon. Myös uusia välineitä on tullut paljon, perustelee kustannusyhtiö Bonnier Books Finlandin toimitusjohtaja Timo Julkunen.
Markkinoille on tämän vuoden aikana tullut kuitenkin myös verkosta ladattavia äänikirjoja, joista nauttiakseen ei tarvitse pysähtyä aloilleen lukemaan.
– Äänikirja on tänä syksynä yksi hittituotteista. Pyrimme siihen, että kaikki uutuudet julkaistaisiin samaan aikaan äänikirjana ja painettuna kirjana. Kun kaikilla on kännykkä mukana, sieltä on helppo kuunnella hyvää tekstiä, sanoo Julkunen.
Äänikirjojen taustalla kuluttajatrendien muutos
Julkusen mukaan äänikirjojen myötä kustantamot ovat saaneet uusia asiakkaita.
– Se on meille merkittävä kuukausitulo tietyissä kirjallisuuden lajeissa. Se tuo meille uusia kuluttajia, erityisesti nuoria, alle 35-vuotiaita, kertoo Julkunen.
Osittain äänikirjojen suosio on jopa yllättänyt kustantajan.
– Dekkarit menevät, mutta myös tietokirjat, mikä on ollut vähän yllätys. Ääneen luetut, ehkä vähän elämäkertoihin viittaavat kirjat ovat olleet hyvinkin suosittuja. Näen taustalla sellaisen kuluttajatrendin muutoksen, että monella kaupungistuneella kuluttajalla on niin kiire, että äänituotteen kuuleminen on ainut tapa kuluttaa, ja silloin myös tietokirjat pärjäävät, sanoo Julkunen.
Äänikirjojen myynti ei Ruotsin tasolla
Myös kirjakaupassa uskotaan äänikirjojen suosion kasvuun. Suomalaisen Kirjakaupan ostojohtaja Reetta-Liisa Pikkola kertoo, että Suomessa äänikirjojen myynti ei ole kuitenkaan vielä yltänyt esimerkiksi Ruotsin tasolle.
– Monta kertaa on puhuttu, että ilmiöt, jotka ovat nousseet Ruotsissa ilmiöksi, eivät koskaan ole saapuneet Suomeen, tai sitten ne tulevat todella hitaalla tahdilla, kertoo Pikkola.
Hän kuitenkin uskoo äänikirjan tulevaisuuteen.
– Äänikirja on näppärä esimerkiksi autoillessa, kotitöissä ja lenkillä – varsinkin se ladattava. Tuotteena se ei kuitenkaan ehkä ole vielä niin tuttu ja sitä pidetään ehkä sokeiden, vanhusten tai muuten vain heikkonäköisten tuotteena. Sitä se ei silti ole, sanoo Pikkola.
Kirjakaupan joulumyynti jatkuu viime minuuteille
Vaikka kustantamolla ja kirjakaupassa luotetaan yksimielisesti äänikirjojen suosion nousuun, tämän vuoden joulumyynnin kokonaistuloksesta on kuitenkin erilaisia arvioita.
– Lopullisia lukuja vaikea sanoa, ehkä jonkin verran tullaan jäämään viime vuodesta, mutta tämä viikko näyttää mikä se lopullinen lukema tulee olemaan, Bonnier Finlandin Julkunen toteaa.
– Veikkaan vähän positiivisempaa, olemme joko vähän yli tai ollaan samassa. Uskoisin, että vähän jopa ylitetään, ellei sitten nämä Helsingin sateiset päivät jarruta kuluttajia, Suomalaisesta Kirjakaupasta kerrotaan.