Etenkin äänikirjat ovat käyneet kaupaksi, mutta myös painettu kirja on pitänyt pintansa.
Lokakuu on Suomessa isojen kirjamessujen aikaa. Tänä vuonna tässäkin kaikki on toisin. Turun Kirjamessujen 30-vuotinen perinne rikkoutuu tapahtuman jäädessä kokonaan väliin ja Helsingin Kirjamessuja voi seurata verkossa.
Kirjamessut eivät ole kustantamoille kaupallisesti kriittisen tärkeitä.
– En näe, että taloudellisesti olemme kauheasti takamatkalla, sanoo WSOY:n toimitusjohtaja Timo Julkunen.
– Koko lokakuun ajalta aika paljon media-aikaa katoaa kirjoilta, jos ei pidetä huolta. Se on suurin tappio. Näinä viikkoina kirjoitetaan kirjoista yleensä aivan älyttömästi, ja se saavuttaa yleisön läpi Suomen.
– Kokonaisuudessa sanoisin, että taloudellista merkitystä isompi asia on, että saadaan alalle näkyvyyttä ja kirjailijoille näkyvyyttä, vastaa torstaina Kustannusosakeyhtiö Siltalan toimitusjohtajana aloittava Arto Forstén.
Virtuaalimessuilla kansainvälisiä tähtivierailta
Helsingin Kirjamessut veti viime vuonna ennätysyleisön, lähes 92 000 kävijää. Tänä vuonna messut järjestetään koronatilanteen takia verkossa. Esiintyjiä on yli 400.
– Tietysti on niin, että kun kirjamessut siirtyivät virtuaalisiksi, esiintyjiä on jouduttu karsimaan, joka on iso sääli. Mutta se antaa joitakin mahdollisuuksia. Siellä on paljon kansainvälisiä tähtiä, joita ei välttämättä olisi Helsingin Kirjamessuille saatu, sanoo Arto Forstén.
– Tämän lisäksi messut ovat nyt koko Suomessa. Kaikki pystyvät seuraamaan esityksiä livenä ja nauhoitettuja lähetyksiä, mikä ei aikaisemmin ole ollut mahdollista. Tämä mahdollistaa sellaisten ihmisten pääsyn kirjamessuille, jotka eivät aiemmin ole voineet sinne tulla.
Uudesta tavasta voi seurata hyvääkin.
– Kirjamessut on mennyt aika samalla kaavalla jo vuosikausia. Ehkä hyväkin, että mietitään, miten voitaisiin vielä laajentaa, arvioi puolestaan Gummeruksen toimitusjohtaja Anna Baijars.
– Voi hyvin olla, että jotkut ohjelmanumerot esimerkiksi jäävät elämään verkkoon messujen jälkeen.
Esimerkiksi kuudetta kertaa järjestetty Dekkarifestivaali toteutettiin tänä vuonna verkossa. Ohjelma tavoitti kaikissa kanavissa yli 5000 katsojaa, mikä on tapahtuman uusi ennätys.
Korona vauhdittanut myyntiä
Vaikka kustantamoissa eletään normaalista poikkeavaa syksyä, korona-ajasta on selvitty hyvin. Arviot tulevasta ovat kustantajilla hyvin samansuuntaisia.
Jos vertaatte viime vuotta ja tätä vuotta myynnillisesti, miltä näyttää?
– Näyttää jopa paremmalta kuin viime vuonna. Kyllä korona on selvästi vauhdittanut myyntiä, Anna Baijars sanoo.
– Äänikirja on erityisesti menestynyt ja kaikki lukuaikapalvelut ovat menestyneet ja löytäneet kuluttajia.
– Tilastojen mukaan myös painettu kirja on suht hyvin pitänyt pintansa ihan koko alalla. Pudotus oli hyvin pieni eli vain miinus yksi, eli kyllä se painettukin pintansa pitää, Gummeruksen toimitusjohtaja jatkaa.
Painetun kirjan myynti on laskenut jo monen vuoden ajan.
Myös Siltalasta kerrotaan myynnin olevan jonkin verran viime vuotta edellä. Loppuvuoden toivotaan jatkuvan samanlaisena.
– Loppuvuosi on normaalivuotena se, milloin kirjat liikkuvat kaikista vauhdikkaimmin, isänpäivän ja joulun alla. Riippuu tosi paljon tilanteesta, mutta uskallan luvata hyvää vuotta koko alalle, Arto Forstén arvioi.