Brittiläinen muotitalo Burberry on polttanut 28,6 miljoonan punnan (noin 32 miljoonan euron) arvosta vaatteita ja kosmetiikkaa suojellakseen brändiään, kertovat lukuisat brittimediat, kuten The Guardian sekä Independent.
Videolla keskustellaan, millainen muoti vetoaa ihmisiin.
Burberry-muotitalo on tuhonnut tuotteet viimeisen vuoden aikana. Viimeisen viiden vuoden aikana muotitalo on tuhonnut tuotteitaan yli 90 miljoonan punnan (noin 100 miljoonan euron) arvosta.
Toiminnan tarkoituksena on ollut suojella brändiä rikollisuudelta, kuten väärennöksiltä tai laittomalta myynniltä. Independent-verkkolehden mukaan Burberry myös pelkää, että brändin vaatteita käyttävät ”väärät ihmiset”.
Vakuuttelut kaikuivat kuuroille korville
Burberryn mukaan se on yrittänyt tuhota tuotteensa mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Tässä pyrkimyksessä ovat Burberryn mukaan auttaneet asiansa tuntevat yhteistyökumppanit.
Burberryn tiedottaja sanoo The Guardian -lehden mukaan, että niissä tilanteissa, kun tuotteiden hävittäminen on välttämätöntä, se yritetään tehdä mahdollisimman vastuullisesti.
– […] etsimme edelleen tapoja, joilla vähentää jätettä ja nostaa sen arvoa.
Ympäristöjärjestöt eivät ole asiasta erityisen vakuuttuneita. Greenpeace-järjestön edustaja Kirsten Brodde kritisoi Burberryä kovasanaisesti. Brodden mukaan yhtiö ei arvosta omia tuotteitaan, niiden eteen tehtyä työtä eikä niihin käytettyjä luonnonvaroja.
Lähde: The Guardian, Independent
***
0:57