Pikamuotijätti Shein kuljetti joukon amerikkalaisia somevaikuttajia tehtaalleen, missä he muun muassa saivat haastatella useista rikkomuksista syytetyn ketjun työntekijöitä. Matka tuomittiin viherpesuksi, ja se aiheutti vihapalautteen ryöpyn.
18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla ja vaatteita suorastaan naurettavan halvalla. Shein-verkkokaupan toiminnasta on tehty useita epäilyttäviä, jopa järkyttäviä paljastuksia. Ei siis liene ihme, että muotijätin järjestämä "retki" sen tehtaille aiheutti somessa palautevyöryn, kertoo CNN.
Pikamuotijätti kuljetti ryhmän amerikkalaisia muotisomettajia tehtaalleen Kiinaan kesäkuussa 2023.
Lue myös: Onko Made in Bangladesh -merkintä vaatteessa varoitusmerkki ostajalle? – "Ei ole reilua sälyttää vastuuta kuluttajalle"
Tehtaan työntekijät kertoivat "tavanomaisen mittaisista työpäivistään"
Matkan aikana somevaikuttajille esiteltiin muun muassa tilavaa, valoisaa innovaatiokeskusta, josta löytyi viimeisintä teknologiaa materiaaleja kuljettavista roboteista lähtien.
Hymyilevät työntekijät kuljettivat vaikuttajia ympäriinsä ja osa vaikuttajista jopa kokeili heidän työtehtäviään. Somettajien mukaan työntekijät esimerkiksi kuvasivat työmatkojaan ja työpäiviään tavanomaisen pituisiksi ja olivat yllättyneitä Sheiniin kohdistuneista karuista väitteistä.
Matka keräsi pian kritiikin hyökyaallon. NBC:n mukaan koko matkan tarkoitus oli puhdistaa ryvettynyttä mielikuvaa Sheinistä ennen kuin se listautuu pörssiin.
Lue myös: Pikamuodissa hinnat ovat jo valmiiksi alhaalla ja alennuspäivät puskevat päälle – tiedätkö, mistä t-paidan hinta todellisuudessa koostuu?
Tehdasta syytettiin keksityksi: "Tuo on se osuus, jonka ne halusivat sinun näkevän"
Sheinin kautta tuotteitaan myynyt muotisuunnittelija Kenya Freeman kertoi CNN:llle, ettei lopulta voinut enää avata Instagramia reissun jälkeen. Freeman kertoo saaneensa matkan takia osakseen ennennäkemättömän määrän nettivihaa, joka vaikutti hänen mielenterveyteensä. Freemanin mukaan Shein kuitenkin on "elinehto" monille pienyrittäjille.
Destene Sudduth sai julkaisemaansa videoon satoja kommentteja, joissa muun muassa vaadittiin näytille Sheinin oikeita työoloja.
Destenen julkaisema video matkalta. Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
– Tämä on hiton kauhistuttavaa. Ota vastuu virheestäsi, kommenteissa vaaditaan.
– Tuo on se osuus, jonka ne halusivat sinun näkevän, jotta voit antaa somessa hyvän raportin aiheesta, toinen kommentoija sanoo.
– Näyttäkää meille oikeat toimitusketjut, alihankkijat, tehdastarkastukset, sokkotestit, kolmas kirjoittaa.
Lue myös: Raportti: Kolmasosa Keniaan lahjoitetuista käytetyistä vaatteista on "muovijätettä valeasussa"
Vaikuttaja pyysi anteeksi: "Olisi pitänyt tutkia enemmän"
Matkalle osallistunut Dani Carbonari kertoi videollaan tutustuneensa Sheiniin vasta lähiaikoina, ja pluskokoisena vaikuttajana häntä kiinnosti sekä Sheinin kokovalikoima että tuotteiden edullisuus. Puhuttuaan Sheinistä somessaan Carbonari kuitenkin alkoi saada kommentteja yhtiön epäilyttävistä puolista.
– Otan vastuun siitä, että asiaa olisi pitänyt tutkia enemmän, hän myöntää.
Dani Carbonarin vastinevideo. Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Carbonarin mukaan matkan oli tarkoitus käsitellä juuri niitä ikäviä asioita, joita brändistä kerrotaan. Matkasta ei maksettu, mutta majoitus tarjottiin. Vaikuttajat vierailivat tavarantoimittajalla, innovaatiokeskuksessa ja Sheinin varastolla.
– Se ei tuntunut show'lta tai siltä, että se oli kyhätty nopeasti kasaan, Carbonari kuvailee.
Lue myös: Naisen mukaan uuden halpistakin ostaminen on kuin heittäisi rahaa roskiin – tässä syy
Palautemylly on ollut melkoinen. Carbonari päätyi poistamaan jakamansa videon, jolla kertoi muun muassa olleensa vaikuttunut Sheinin työoloista. Hän kertoo haluavansa paitsi ottaa vastuun teoistaan, myös jatkaa elämää ja kasvaa ihmisenä kokemansa myötä.
– Tämä koko kokemus on saanut minut arvioimaan itseäni ja brändiäni uudelleen ja taistelemaan vielä enemmän pluskokoisille tarkoitettujen kestävien vaihtoehtojen puolesta.
Carbonari kertoo myös aikovansa jatkossa olla tarkempi yhteistöistään. Hän aikoo tutkia asioita enemmän.
– Olen surullinen siitä, että niin moni ihminen, joka ei edes tunne minua, on niin vihainen ja järkyttynyt.
Shein kertoo matkan olleen "vastine palautteeseen"
Shein on jo ilmoittanut somevaikuttajien julkaisemien videoiden olevan aitoja. Se kertoo sitoutuneensa läpinäkyvyyteen toiminnassaan ja kertoo matkan olleen yksi tapa kuunnella palautetta.
Sheiniä on myös syytetty marginalisoitujen vaikuttajien hyväksikäytöstä, sillä matkalle valikoitui esimerkiksi pluskokoisia vaikuttajia.
Lue myös: Näin vanha vaate päätyy keräysastiasta uusiokäyttöön – maailman tekstiilituotannolla valtavat ympäristövaikutukset
Yrityksen toiminnasta on kuitenkin selvityksissä paljastunut vähemmän mairittelevia asioita. Selvityksen mukaan Sheinin kiinalaiset tehdastyöläiset tekevät päivittäin 18-tuntisia työpäiviä. Heille suodaan ainoastaan yksi vapaapäivä kuukaudessa, jos sitäkään. Yhdestä tuotteesta tekijälle maksetaan selvityksen mukaan noin 2,3–3,5 senttiä, jos tuote on virheetön.
Shein lisää jopa kymmenentuhatta uutta vaatetta nettikauppaansa joka päivä ja on tunnettu aggressivisesta markkinoinnistaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. "Shein-haulit", siis jättimäisen ostosmäärän esitteleminen somessa, on ollut ilmiö TikTokissa jo pitkään. Shein haul -tunnisteeseen liittyviä videoita on katseltu jo 4,5 miljardia kertaa.
Käyttäjä kertoo ostaneensa Sheinistä 91 tuotetta 900 dollarilla. Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Suomen Luonto -aikakauslehti valitsi pikamuodin jo vuoden 2018 turhakkeeksi. Maailmanlaajuisesti valmistetuista vaatteista jopa 70 prosenttia päätyy polttoon ja kaatopaikoille.
Tutkiva freelancer-journalisti Alden Wicker uskoo, vaikuttajat olisivat suhtautuneet Sheinin matkaan eri tavalla, jos heillä olisi tutkivan journalistin tausta.
– He olisivat huomanneet asioita, joita heille ei näytetä, tai kysymyksiä, joita ei saa kysyä, hän kuvasi Todaylle.
Lue myös: Dokumentti paljastaa karun todellisuuden Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö sinä näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä yrityksestä?
Katso dokumentti SHEIN: Totuus muotijätistä MTV Katsomossa!
Lähteet: CNN, Today.com, Buzzfeed, NBC ,Instagram.com/danidmc, Instagram.com/greenmatters, Instagram.com/itsdestene