Skottiruutukuosistaan tunnettu brittiläinen muotitalo Burberry luopuu turkisten käytöstä, ja aikoo kierrättää myymättä jääneet tuotteensa niiden tuhoamisen sijaan. Viime vuonna Burberry tuhosi hyllyille jääneitä luksustuotteitaan yli 30 miljoonan euron arvosta, mikä nostatti arvosteluryöpyn luonnonvarojen tuhlaamisesta.
– Nykyaikainen luksus tarkoittaa sosiaalista ja ympäristövastuuta, sanoo Burberryn toimitusjohtaja Marco Gobbetti uutistoimisto Reutersilla.
Burberryä arvosteltiin viime heinäkuussa äänekkäästi, kun kävi ilmi, että se oli edellisenä vuonna tuhonnut myymättömiä tuotteitaan kymmenien miljoonien eurojen arvosta.
Burberryn mukaan yhtiö yrittää nyt käyttää uudelleen, korjata, lahjoittaa ja kierrättää tuotteitaan. Sen strategiana on tehdä vähemmän ja rajatummalle asiakaskunnalle tähdättyjä mallistoja.
Luksuskelloja tuhoon, mutta metalleja myös kiertoon
Aiemmin keväällä Montblanc- ja Cartier luksuskellomerkkien omistaja Richemont myönsi tuhonneensa joitakin myymättä jääneistä kelloistaan.
BBC:n mukaan viimeisen kahden vuoden aikana yhtiö joutui ostamaan takaisin arvokellojaan lähes 500 miljoonan euron arvosta. Richemontin mukaan se kuitenkin kierrätti kellojen metallin ja jalokivet.
– Huoli kestävästä kehityksestä tulee hitaasti mutta varmasti tärkeämmäksi luksustuotteiden kuluttajille, arvioi investointiyhtiö Exane BNP Paribasin analyytikko Luca Solca.
Viime heinäkuussa Caledonian-yliopiston muotia ja markkinointia opettavan British School of Fashionin johtaja Tim Jackson sanoi, että Burberryn kaltaiset luksusmuotiyhtiöt ovat vaikeassa tilanteessa.
Muotitalot osakkeenomistajien ja markkinoiden välissä
Hänen mukaansa osakkeenomistajia tyydyttääkseen yhtiöiden on koko ajan laajennuttava, silläkin uhalla, että ne "menettävät identiteettiään ja samalla syntyy liikaa varastoja".
Muotivaatteiden ylijäämävarastojen tuhoaminen tavalla tai toisella ei ole harvinaista. Reutersin mukaan monet vähittäismyyjät viiltelevät ja tekevät reikiä tuotteisiinsa ennen kuin heittävät ne pois.
Äskettäin kävi ilmi, että ruotsalainen muotivähittäiskauppaketju H&M on vaikeuksissa, koska sillä on varastoissa myymättömiä vaatteita noin neljän miljardin euron arvosta.
Burberry jättää turkikset
Burberry ilmoittaa myös luopuvansa turkisten käytöstä. Reutersin mukaan kyse on osin muotitalon uuden pääsuunnittelijan Riccardo Tiscin mukaan tuloon ja muotitalon linjan muutoksiin.
Burberryä ennen turkiksista ovat luopuneet ainakin Gucci, Versace ja Stella McCartney, joka aikoo luopua myös nahan käytöstä. Ranskalainen Le Monde -lehti arvioi artikkelissaan, että Burberrylle nahasta luopuminen olisi riski, koska se on tärkeä materiaali tuotemerkin käsilaukuissa.
Eläinoikeusjärjestöt ovat Burberryn turkispäätökseen tyytyväisiä.
– Muutamat muotitalot, jotka kieltäytyvät uudistumasta ja kuuntelemasta valtavan suurta turkisten käyttöä vastustavaa yleisöä, nousevat nyt esiin kuin kuhmu otsassa, ja väärästä syystä, sanoo Peta-järjestön kansainvälisten ohjelmien johtaja Mimi Bekhechi Reutersille.
Syksyn muotiviikot alkavat piakkoin. Voi veikata, että eettiset kysymykset nousevat niiden aikana esiin.