Suomen Pisa-menestys romahti – opettajat listaavat kolme syytä
Suomalaisten nuorten oppimistulokset ovat heikentyneet ainakin 15 vuoden ajan. MTV Uutisten haastattelemat opettajat listaavat syiksi erityisopetuksen heikentyneet resurssit, luokkakokojen kasvun ja oppimateriaalien digitaalisuuden.
Suomalaisten nuorten oppimistulokset ovat heikentyneet jo ainakin 15 vuotta, mikä on nähnyt esimerkiksi heikkenevänä Pisa-menestyksenä.
Opetus- ja kulttuuriministeriöstä kerrottiin MTV Uutisille, ettei kukaan tiedä syitä tulosten heikkenemiselle, mutta opettajilla on asiasta selkeä käsitys.
MTV Uutiset haastatteli nimettömiä opettajia, jotka nimesivät kolme asiaa, jotka heidän kokemuksensa mukaan ovat vaikuttaneet oppimistulosten heikkenemiseen.
OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen vahvistaa, että seikat heijastelevat opettajakentän tuntoja myös laajemmin.
1. Inkluusio eli erityisluokkien vähentäminen
Vuonna 2010 perusopetuslakia muutettiin ja erityisluokkien ja erityiskoulujen määrää vähennettiin huomattavasti. Oppilaille pyritään erityisluokan tai -koulun sijaan järjestämään mahdollisuus käydä koulua lähikoulussa ja tavallisessa luokassa.
Samalla oppilaalle pyritään tarjoamaan erityistä tukea tavallisessa luokassa työskentelyyn.
MTV Uutisten aiemmin tällä viikolla julkaistussa kyselyssä opettajat tyrmäsivät inkluusion.
Käpylän peruskoulun opettaja Mira Tanninen totesi aiemmin tällä viikolla Uutisaamussa, että inkluusion ajatus on kaunis, mutta hanke on aliresursoitu.
– Nykyisin luokissa on todella paljon erityisoppilaita tai tehostetun tuen oppilaita, jotka käytännössä eivät valitettavasti saa sellaista tukea, mitä he oikeasti tarvitsisivat, Tanninen sanoi.
– Ollaan menossa koko ajan huolestuttavampaan suuntaan. Nyt viimeistään pitäisi herätä ja tehdä jotain.
Opetusministeri Li Andersson totesi aiemmin tällä viikolla MTV Uutisten haastattelussa, että ongelmana ei ole inkluusion tavoitteleminen vaan se, että osa kunnista on käyttänyt inkluusiota säästökeinona ja väläytti erityisopettajamitoitusta.
Selvää onkin, että inkluusio tulee kalliimmaksi kuin erityisopetuksen järjestäminen tavalla, jolla se järjestettiin ennen vuotta 2010.
Inkluusiossa on kyse siitä, että kansainväliset sopimukset sitovat yhdenvertaisiin oikeuksiin käydä koulua, eikä vanhaan järjestelmään ole siksi paluuta. Kyse on siis siitä, kuinka inkluusio toteutetaan.
– Ilman muuta inkluusion periaate on sellainen, jota kannatamme, mutta se tulee toteuttaa niin, että se on aidosti mahdollista eikä kaadu yksittäisen opettajan niskaan, OAJ:n Nina Lahtinen sanoo.
– Tämä tarkoittaa, että siihen kuuluu oppilaan tarvitsema tuki sekä erityisluokat niitä tarvitseville.
Lue myös: Suomalaisnuorten oppimistulokset ovat heikentyneet jo ainakin 15 vuotta, eikä kukaan tiedä miksi
2. Luokkakokojen kasvaminen
Yksi merkittävä asia, joka Pisa-tutkimuksen menestyjämaassa Virossa tehdään toisin kuin Suomessa on se, että luokkakoot ovat Suomessa Viroa suuremmat.
Lahtinen sanoo, että kun vuonna 2019 selvitettiin perusopetuksen ryhmäkokoja, selvisi, että 25 oppilaan ryhmät olivat kasvaneet. Suuntaus on edelleen sama.
– Siinä, ollaanko tekemisissä 20 vai 32 ihmisen kanssa, on vissi ero, Lahtinen sanoo.
Opetus- ja kulttuuriministeriön neuvottelevan virkamiehen Aleksi Kaleniuksen mukaan perusopetus on koko laman jälkeisen ajan ollut heikommin resursoitua kuin ennen lamaa.
Luokkakokoihin vaikuttaa Lahtisen mukaan paitsi resurssipula myös muutokset alueilla.
– Osalla alueista on tosi paljon lapsia ja osalla tosi vähän. Sellaisia alueita, joilla lapsia on niin sanotusti tavallinen määrä, on nykyään vähemmän, Lahtinen kertoo.
Ryhmäkokojen pienentämiseksi on Lahtisen mukaan käytetty useita satoja miljoonia euroja rahaa usean hallituskauden aikana. Hanketyyppisen rahoituksen sijaan luokkakokojen pienentämiseksi tarvittaisiin hänen mukaansa pysyvää rahoitusta ja opettajamitoitetusta.
– Hankerahalla perustetaan ryhmä ja palkataan määräaikainen opettaja. Kun rahoitus päättyy, oppilaat pitää yhdistää muihin ryhmiin, mikä on aina kurjaa luokkahengen ja kaverisuhteiden kannalta varsinkin, jos tätä tapahtuu usein.
3. Koulun digitalisaatio
MTV Uutisten oppimistulosten heikkenemisestä haastattelemat opettajat kokevat, että digilaitteiden hyödyntämisessä opetuksessa on paljon hyvää, mutta se on kadottanut opetuksesta myös tiettyä konkretiaa.
Paitsi, että vaikkapa jakamista tai kertomista voi olla hankalaa havainnollistaa sähköisesti, oppilaille voi olla hankalaa hahmottaa, kuinka laaja esimerkiksi sähköinen koemateriaali on.
Lisäksi opettajat kokevat mahdollisuutensa vaikuttaa siihen, mitä oppilaat tekevät digilaitteilla ja keskittyvätkö he koulutyöhön, rajallisiksi.
Digitalisaatioon liittyviä päätöksiä on opettajien kokemuksen mukaan tehty sillä ajatuksella, että kunhan käytetään digivälineitä – riippumatta lopputuloksesta tai pohtimatta, voiko niistä olla todellista hyötyä.
– Digitalisaatio on sikäli haaste, että meiltä puuttuu kansallinen digistrategia eli että mitä milläkin luokka-asteella pitäisi oppilaiden osata ja oppia, Lahtinen selittää.
– Yksittäisissä kouluissa ja oppilaitoksissa toteutetaan digitalisaatiota hyvin eri tavoin, eri laittein, välinein ja se, mitä opetetaan oppilaille, vaihtelee. Tämä on tosi valitettavaa.
Kaikki digitalisaation mukanaan tuomat haasteet eivät toki liity vain koulun digitalisaatioon. Opettajat uskovat koko yhteiskunnan digitalisaation ja älylaitteiden käytön kytkeytyvän lisääntyneeseen pahoinvointiin ja heikentyneeseen koulumotivaatioon.
– En halua vetää yhtäläisyysmerkkiä, mutta jos puhutaan Pisa-tulosten romahtamisesta, niin voidaan pohtia, että mikä on se ajankohta, milloin älykännykkä tuli joka ikisen koululaisen käteen Suomessa, eräs haastatelluista opettajista toteaa.
Koulu joutuu kilpailemaan lasten mielenkiinnosta tilanteessa, jossa kaikilla on saatavilla välitöntä tyydytystä antava addiktoiva laite, opettajat kokevat.
– On ihan käsittämätöntä, että niin yksinkertaista asiaa kuin puhelin ei voida kategorisesti kieltää oppitunneilla.
Lue myös: Opettajat tyrmäävät erityisluokkien vähentämisen MTV:n kyselyssä: "Nyt viimeistään pitäisi herätä"
Onko sinulla kokemusta tai ajatuksia koulun nykyjärjestelmästä? Ota yhteyttä uutiset(at)mtv.fi tai whatsapp-viestillä numeroon 040 578 5504.
Uusimmat
-
15:20
Miten vanhempi voi auttaa läksyissä? Erityisesti kahdessa aineessa lapset kaipaavat apua
-
15:20
Juontajat heittäytyivät lattarimusiikin rytmeihin: "Tätähän voi kokeilla kotonakin!"
-
15:10
HIFK-ottelun turvatoimia nostettu – näin junaselkkausta kommentoidaan pelipaikalta
-
14:56
Ex-puolustusministeri Kaikkonen MTV:lle: Jalkaväkimiinojen kiellosta irtautumista syytä pohtia
-
14:49
Therese Johaugin murskaava ylivoima järkytti Ruotsissa: "Voi hemmetti"
-
14:33
Kauhavalla rukoushetki kolarissa kuolleiden lasten puolesta
-
14:31
Finnair peruu 300 lentoa lakon takia – vaikuttaa noin 33 000 asiakkaan matkoihin
-
14:06
EU:n ilmastokomissaari: On epäselvää, syntyykö ilmastokokouksessa sopua
-
14:00
Anna Abreu paljasti salaisen paheensa, hämmentyi itsekin: "Mä oon sairas"
-
13:55
Silminnäkijä MTV:lle: Tampereen junarettelössä HIFK:n kannattajia – "Pelkään, mitä siellä on luvassa"
-
13:37
Jasmi Joensuun loisto-otteet jatkuvat
-
13:36
Näin teet itse kynttilöitä – ota kuitenkin tärkeä seikka huomioon
-
13:30
Uusi myrsky vaanii jo nurkan takana – näin radikaalisti sää muuttuu sunnuntai-iltana
-
13:13
Therese Johaugilta järisyttävä paluu: "Näyttää pelottavan hyvältä"
-
13:01
Lähestyvä 50 vuoden ikä on saanut Laura Voutilaisen pohtimaan elämän rajallisuutta
-
12:48
30 ihmistä rettelöi IC- junassa – iso poliisitehtävä Tampereen rautatieasemalla
-
12:43
SM-liigaseuran riveistä karu tieto: Kärkinimen koko loppukausi vaarassa
-
12:40
Iäkäs mies kateissa Turussa Kuomat jalassa, mutta ilman takkia – havainnot hätänumeroon 112
-
12:39
Kommentti: Palkkarettelössä uhkaa kasvojen menetys – kulisseissa myös pilkahduksia sovusta
-
12:23
Naton Rutte tapasi Trumpin Floridassa
-
Lataa lisää