Perussuomalaisten kansanedustaja ehdottaa: Henkilöauton ajokorttiin prätkän ajo-oikeus kaupan päälle

1:17imgLegendaaristakin legendaarisempi Honda Monkey teki paluun markkinoille kevytmoottoripyöränä.
Julkaistu 06.08.2020 17:16

Ville Järveläinen

Kaksipyöräisten moottoriajoneuvojen käytöstä aiheutuva ympäristörasitus on huomattavasti henkilöautoja pienempi. Henkilöautojen korvautuminen kevytmoottoripyörillä helpottaisi myös liikenneruuhkia kaupungeissa.

Perussuomalaisten kansanedustaja Jani Mäkelä jätti heinäkuun lopulla kirjallisen kysymyksen eduskunnan puhemiehelle. EU:n ajoneuvodirektiivi mahdollistaa poikkeuspykälän kautta kevytmoottoripyörän kuljettamisen henkilöauton ajokortilla, ja Mäkelän mukaan olisi toivottavaa sekä liikenteellisesti että ympäristön kannalta, että poikkeuspykälä otettaisiin käyttöön meilläkin.

– Sellainen järjestely on käytössä yli kymmenessä Euroopan maassa, ja moottorialan järjestöt ovat tehneet aloitteen myös Suomen kansallisesta käyttöönotosta, Mäkelä toteaa.

B-ajokortilla saa ajaa A1-luokan kevytmoottoripyörää tietyin edellytyksin Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Latviassa, Tsekin tasavallassa, Maltalla, Slovakiassa, Portugalissa, Belgiassa, Itävallassa ja Luxemburgissa.

Lue myös: Julle sai 15 500 euron ökylaskun vakuuttamatta jääneestä moottoripyörästä – nyt jyrähtivät jo kansanedustajatkin: "Kohtuullisuus kaukana"

Käsittelykoe vaatimuksena

Ehdotuksen kannalla on myös Teknisen Kaupan Liitto, joka katsoo, että toteutuessaan se edistäisi kaupunkiliikenteen sujuvuutta mahdollistaen B-kortin omistajan ajaa alle 125-kuutioista kevytmoottoripyörää.

Täysin kylmiltään henkilöautoilijoita ei kaksipyöräisten puikkoihin tulisi päästää. Teknisen Kaupan Liiton mukaan edellytyksenä olisi oltava hyväksytty A1-luokan käsittelykoe.

Liiton mukaan maissa, joissa henkilöauton ajokortilla saa ajaa myös kevytmoottoripyöriä, ei ole havaittu kuljettajien joutuneen A1-ajokortin haltijoita useammin onnettomuuksiin.

Taustalla liikenteen sujuvuus ja ympäristösyyt

Teknisen Kaupan Liitto katsoo, että mopojen ja moottoripyörien käyttöä tulisi tukea erityisesti kaupunkialueella sekä liikenteen sujuvuuden että niiden jättämän pienemmän hiilijalanjäljen vuoksi.

 – Kaksipyöräisten valmistuksen ja käytön ympäristörasitus on merkittävästi vähäisempi esimerkiksi henkilöautoliikenteeseen verrattuna. Lisäksi sähkökäyttöisten moottoripyörien tarjonta on jatkuvassa kasvussa juuri A1-luokassa, liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa toteaa.

Lähteet: Teknisen Kaupan Liitto, Eduskunta

Lue myös: Jullen kamppailu Liikennevakuutuskeskuksen yllätyslaskusta jatkuu: ”15 500 euron maksu 30-vuotiaan nuhapumpun unohtuneesta vakuutuksesta ei ole kohtuullista”

Tuoreimmat aiheesta

Moottoripyörät