Mikäli ajoneuvolakiin ehdotettu muutos menee läpi, on monet isot moottoripyörät varustettava varoituskolmiolla. Teknisen Kaupan Liitto toivoo muutosta lakiehdotukseen.
Hallitus ehdottaa Suomen ajoneuvolakiin muutosta, jolla yhdenmukaistettaisiin lakia syyskuussa voimaan astuvan EU-asetuksen kanssa. Eduskunnalle jätetty esitys on lausuntokierroksella helmikuun puoliväliin saakka.
Yksi keskeisimmistä muutoksista olisi se, että kansallisessa lainsäädännössä säädettäisiin jatkossa ainoastaan kansallisten ajoneuvoluokkien, kuten moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen sekä varusteiden, kuten nastarenkaiden hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta.
Muiden ajoneuvoluokkien, kuten autojen, moottoripyörien ja mopojen hyväksynnästä sekä markkinavalvonnasta säädettäisiin näin ollen ainoastaan EU:n lainsäädännössä.
– Teknisen Kaupan Liitto kannattaa esitettyä muutosta pääosin, sillä se poistaisi päällekkäistä sääntelyä, sanoo liiton moottoripyöräjaoston johtava asiantuntija Hannu Kyyhkynen.
Varoituskolmio pakolliseksi isoihin moottoripyöriin?
Teknisen Kaupan Liitto ehdottaa muutosta kuitenkin yhteen lakiesityksen kohtaan. Esityksen mukaan ajoneuvossa, jonka suurin sallittu kokonaismassa ylittää 500 kiloa, olisi pidettävä mukana varoituskolmiota. Siinäkin tapauksessa, että kyse olisi moottoripyörästä.
– Ei ole mielestämme tarkoituksenmukaista vaatia moottoripyöriltä varoituskolmion mukana kuljettamista, sillä pyörissä on säilytystilaa vain vähän tai ei lainkaan, perustelee liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa.
– Moottoripyörän pystyy siirtämään pois haittaamasta muuta liikennettä ja tienkäyttäjiä voi varoittaa muilla keinoilla, Summa jatkaa.
500 kilon raja ylittyy esimerkiksi suuremmissa matkapyörissä.
– Massarajaa pitäisi nostaa selkeästi, mutta helpompaa olisi poistaa vaatimus ajoneuvoluokittain ainakin kaksipyöräisiltä moottoripyöriltä.
Lähde: Teknisen Kaupan Liitto