Pian jo lähes viidesosa Suomen teistä luokitellaan huonokuntoisiksi – korjauksia tehdään tänä vuonna ennätyksellisen vähän

Kesänopeudet tulevat voimaan - missä kunnossa ovat Suomen tiet? 6:55
Päällystetyöt hidastavat kesällä liikennettä monin paikoin. Haastattelussa väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.

Tiestön huono kunto hidastaa jo kesänopeuksiin siirtymistä. Väyläviraston mukaan tänä vuonna teitä korjataan kilometreissä mitattuna ennätyksellisen vähän.

Kesänopeuksiin on siirrytty suuressa osaa eteläistä Suomea ja pohjoisessa ne tulevat voimaan tasan viikon päästä eli 19.4 keskiviikkona.

Moottoriteillä nopeusrajoitus nostetaan takaisin 120 kilometriin tunnissa ja pääteillä saa taas ajaa 100 kilometriä tunnissa talven 80 kilometrin sijaan.

Päällystevauriot hidastavat kesänopeuksiin siirtymistä

Väyläviraston mukaan osalla tiestöä kesänopeuksiin siirtyminen viivästyy teiden huonon kunnon takia.

– Talven säät olivat varsinkin eteläisessä Suomessa todella vaihtelevat, mikä on aiheuttanut laajasti päällysteiden reikiintymistä tai muita vaurioita. Lisäksi uutta päällystettä pystyttiin viime kesänä tekemään varsin vaatimaton määrä etenkin kustannustason noususta johtuen, kertoo Väylävirasto tiedotteessaan.

Väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta sanoo, että Suomen maanteiden kunto on heikentynyt jo pidemmän aikaa.

– Emme ole pystyneet päällystämään sitä noin 4 000 kilometriä vuodessa, mitä päällystystöitä pitäisi tehdä. Toki priorisoimme vilkkaita teitä,  mutta valitettavasti huonokuntoisten teiden määrä kasvaa edelleen. Noin 50 000 kilometristä huonokuntoisia teitä on noin 8 000 km. Tänä vuonna tulee ennätyslyhyt päällystyömäärä kilometreissä, vain noin 1 500 kilometriä ja ennakoidaan, että huonokuntoisten teiden määrä kasvaa jopa tuonne 9 000 kilometriin, Anttila kertoo.

Anttilan mukaan Väylävirastolla on käytettävissä tällä hetkellä noin 190 miljoonaa euroa. Päällystäminen on kuitenkin koko ajan kallistunut. 

– Päällystäminen on noin 25 prosenttia kalliimpaa kuin vuonna 2020. Olemme laskeneet, että tarvittaisiin noin 150 miljoonaa euroa lisää, että päästäisin siihen noin 4 000 kilometriin vuodessa, Anttila listaa.


Ylläolevassa kuvassa kesän 2023 päällystystöitä. Yli 15 kilometriä pitkät työmaat on merkitty sinisellä. Kartta: Väylävirasto.

Lue myös:

    Uusimmat