Maanteiden uudelleenpäällystystöitä tehdään tänä vuonna poikkeuksellisen vähän. Väyläviraston arvion mukaan uutta päällystettä tulee tänä vuonna vain 1 500 kilometrin matkalle.
Kilometrejä vähentävät niin kustannustason jyrkkä nousu kuin kolmea edellistä vuotta pienempi rahoitus. Korjausvelka maantieverkolla kasvaa myös tänä vuonna, Väylävirasto sanoo.
– Pyrimme pitämään maanteiden vilkkaimman verkon kunnossa, mutta muulla verkolla huonokuntoisten teiden määrä kasvaa noin 700 kilometrillä, kertoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väyläviraston tiedotteessa.
Viime vuonna päällystettiin noin 2 400 kilometriä teitä. Määrästä ylivoimainen valtaosa oli autokaistojen uudelleenpäällystystä. Noin viisi prosenttia päällystyksestä tehtiin kävely- ja pyöräilyväylille.
Päällystettyjä maanteitä on Suomessa noin 51 500 kilometriä. Huonokuntoisia niistä oli vuoden 2022 lopussa noin 8 000 kilometriä.
Väyläviraston mukaan tieverkon kunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittainen päällystysohjelma. Viimeksi tähän päästiin vuonna 2020.
– Vilkasliikenteisillä teillä kulkee yli 60 prosenttia kaikesta maanteiden liikenteestä, ja nämä noin 10 000 kilometriä pyritään ylläpitämään nykykunnossaan, Anttila jatkaa tiedotteessa.
Tavoitetta alempi rahoitus johtaa korjausten priorisointiin ja samalla lisää paikkauksiin tarvittavaa rahamäärää. Väylävirasto varoittaa myös, että väylien ikääntyessä vähäliikenteisillä teillä tarvitaan tulevina vuosina kalliimpia peruskorjauksia.