Suomen tiet rapistuvat: 8 000 kilometriä kuoppia ja korjausvelkaa, toissavuonna lukema vielä 4 000
Suomen tieverkostolla on ongelma ja se on rahan puute.
Vuonna 2011 huonokuntoisia päällysteteitä löytyi Suomen rajojen sisäpuolelta yhteensä noin 3 000 kilometriä.
Jos tuo luku kuulostaa suurelta, niin tämän vuoden lopussa saavutettava luku on selvästi hurjempi: 8 000 kilometriä.
Näin on päässyt käymään yksinkertaisesti siksi, ettei euroja ole ollut riittävästi käytettävissä, jotta tieverkoston laatua olisi voitu parantaa tai edes ylläpitää aiemmalla tasolla, toteaa Väyläviraston kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård.
– Pikkuhiljaa kertynyt korjausvelkaa tiestöön, hän toteaa.
– Viimeksi vuonna 2020 päästiin tietöissä 4 000 kilometriin ja se näkyi heti. Teiden kunto jopa parani, Nygård jatkaa.
Vuosi 2020 oli hyvä pitkälti koronan vuoksi. Liikkuminen väheni ja keskeisten raaka-aineiden, kuten öljyn ja bitumin, hinta laski. Elvytysrahaakin teille irtosi, koska infrastruktuuriin panostaminen nähtiin taloustekona.
"Se on se, mikä leikkaa kilometrejä"
Tänä vuonna rahaa on käytössä saman verran kuin viime vuonna. Silti kesän huoltotavoite tiputettiin 2 700 kilometristä 2 300 kilometriin.
Syy on taas raha. Jo viime vuoden lopulla kustannukset kasvoivat. Helmikuussa Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja raaka-aineiden hinnat nousivat.
– Se on se, mikä on leikannut kilometrejä, Nygård sanoo.
Nygårdin mukaan huonokuntoisia teitä löytyy tätä nykyä "joka maakunnasta". Satsaukset on keskitetty pääteihin.
– Niissä on 70 prosenttia liikenteestä, Nygård kertoo.
"Hyvä soratie on parempi kuin huono päällyste"
Kilometreissä mitattuna Suomessa on pääteitä 13 000 kilometriä. Kaiken kaikkiaan Suomen tieverkoston pituus on Nygårdin mukaan noin 50 000 kilometriä.
– Mitä vähemmän liikennettä, sitä vähemmän on pystytty tekemään. Pienemmillä teillä on eniten ongelmia, Nygård summaa.
Tänä vuonna on tarkoitus muuttaa osa päällystetyistä teistä sorateiksi. Määrä on vaatimaton, alle 100 kilometriä.
Näin siksi, että kevytpäällysteteiden korjaaminen voi olla hyvin kallista ja joidenkin teiden merkitys liikenteelle on voinut pudota merkittävästi, Nygård selittää.
– Hyvä soratie on parempi kuin huonokuntoinen päällystetie, Nygård katsoo.
Uusimmat
-
06:41
Kohuhetki: Mike Tysonin, 58, paljas takapuoli paljastettiin miljoonille
-
06:40
MT: Presidentti Niinistö kannattaa yhteisvelkaa puolustuksen vahvistamiseksi
-
06:31
Poliisi etsii kadonnutta miestä Pyhäjoella
-
06:29
Näin Suomessa kehitetty myssyhoito auttaa masennuspotilaita – voi jopa korvata lääkkeet
-
06:25
Ainakin kymmenen vastasyntynyttä kuollut sairaalapalossa Intiassa
-
06:15
Zelenskyi: Sota Ukrainassa loppuu nopeammin, kun Trumpista tulee presidentti
-
06:15
Sofia Virta myöntää epäonnistuneensa Vihreiden puheenjohtajana
-
05:48
Hurja tautipiikki: Raastava, pitkittynyt yskä vaivaa nyt monia – mistä se johtuu?
-
22:50
Poliisilta useita kiinniottoja Tappara–Ilves-pelin jälkeen
-
22:47
AFP: Yhdysvallat jätti Libanonille aselepoehdotuksen
-
22:37
Ilves menettää hyökkääjänsä ulkomaille
-
22:34
Pikkuhuuhkajat-luotsi häkeltyi joukkueensa huimasta näytöksestä – "Voi hyvänen aika!"
-
22:31
IL: Asiakirjat paljastavat, että sisäministeri Rantasen pakolaiskiintiöpuheet eivät pidä paikkansa
-
22:29
Järjestyshäiriöitä jääkiekkopelin jälkeen Tampereella – useita ihmisiä otettu kiinni
-
22:23
Tommi Niemelä äimänä Tappara-pelin kohutilanteesta: "Meidän sääntökirjassamme ei sanota"
-
21:51
Raimo Helmiseltä kriittistä puhetta SaiPan ennätyspelin jälkeen – "Se söi meitä"
-
21:49
Liigaseuranta: SaiPa ennätysiskussa – Ilves tyrmäsi Tapparan
-
21:48
Raimo Helmisen SaiPa jysäytti seuraennätyksen – uusi sarjasijoitus täysin sensaatiomainen
-
21:37
Löylyt keskellä ydinkeskustaa – näin saunabaarin kiuas kuumeni Helsingissä
-
21:36
Shokkipäätös! Perinteikästä suurseuraa uhkaa karu kohtalo
-
Lataa lisää