Pian pääkaupunkiseudulla liikennöivä pikaratikka eroaa edeltäjistään merkittävästi – tämä autoilijan tulee tietää

Pikaratikka aloittaa liikennöinnin ensi lauantaina 21.10. Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Raitiovaunun reitillä liikkuvien on huomioitava uusi joukkoliikenneväline ja siihen liittyvät liikennesäännöt. Asiasta kertoo Autoliitto.

Pikaratikka aloittaa pian liikennöintinsä. Vaikka raitiovaunu on Helsingissä tuttu ilmestys, voi uusi linja tuoda ratikoihin tottuneillekin yllätyksiä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo tiedotteessa.

– Pikaratikka kulkee paikoitellen jopa 70 kilometrin tuntinopeudella – siis huomattavasti vanhempia ratikoita nopeammin. Tämä on otettava huomioon aina raitiovaunun lähestyessä, mutta erityisesti näin syksyllä, kun puista putoavat lehdet liukastavat kiskoja.

Uudet raitiovaunut ovat myös merkittävästi edeltäjiään hiljaisempia.

Raitiovaunulle annettava esteetön kulku

Pääsääntö raitiovaunun ja ajoneuvojen väistämisessä on se, että raitiovaunulle on annettava esteetön kulku. Esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä on siis väistettävä myös vasemmalta lähestyvää raitiovaunua.

Myös edestä lähestyvälle raitiovaunulle on annettava esteetön kulku, jos se kääntyy tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle, oman ajoneuvon eteen.

Autoliitto muistuttaa, että tarkkana pitää olla myös, kun ajoneuvolla käännytään ja käännyttäessä tai heti käännöksen jälkeen ylitetään raitiotie. Tässä tapauksessa on väistettävä sekä takaa että edestä lähestyvää raitiovaunua – myös liikennevaloissa, paitsi jos kyseessä on nuolivalo.

Ajoneuvojen kuljettajia saatetaan varoittaa ja pysäyttää myös kolmion muotoisella raitiovaunuvalo-opastimella. Pysähdyttävä on, kun keltainen valo palaa yhtenäisesti tai punaiset valot vilkkuvat tai palavat yhtenäisesti.

Muut tienkäyttäjät

Kevyen liikenteenkin on syytä olla tarkkana. Autoliitto kertoo, että uuden pikaraitiotien varrella on joihinkin raitiovaunukiskojen ylityskohtiin merkitty kevyelle liikenteelle ylityspaikkoja suojatien tai pyörätien jatkeen sijaan.  

– Olennaista on huomata, että ylityspaikalla jalankulkijan tai pyöräilijän on väistettävä raitiovaunua, ellei ylityspaikalla ole liikennevaloja, Vesalainen ohjeistaa.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat