Raitiovaunut ja niiden kanssa toiminen voivat aiheuttaa monenlaisia haasteita kokemattomille.
Kerroimme aiemmin tänään Helsingin poliisin ylikomisario Dennis Pastersteinin julkaisemasta videosta, jolla nähtävä autoilija jättää noudattamatta punaisena vilkkuvaa "raitiovaunuvaloa" saaden tempustaan 100 euron liikennevirhemaksun. Voit katsoa videon alempaa artikkelista.
Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä, Teppo Vesalaiselta, millaisia muita haasteita raitiovaunut sekä niihin liittyvä infra aiheuttaa tienkäyttäjille.
Helsingissä ja Tampereella liikkuvien on syytä pitää mielessä, että raitiovaunu voi tulla risteykseen ajoneuvoliikenteestä poikkeavasta suunnasta, jolloin ajoneuvoja varten asetetun väistämismerkin vaikutus ei koskekaan raitiovaunua.
Lue myös: Olisitko tiennyt, ettei tällaista liikennevaloa saa ohittaa? Poliisilta painava muistutus – "Haasteita joko osaamisen tai asenteen kanssa"
– Raitiovaunuihin tottumaton ajoneuvon kuljettaja saattaa lisäksi unohtaa helposti, että tasa-arvoisessa risteyksessä on väistettävä myös vasemmalta lähestyvää raitiovaunua, Vesalainen kertoo.
Myös edestä lähestyvä raitiovaunu voi yllättää kääntyessään tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle. Mikäli raitiovaunun tulosuunnassa ei ole väistämismerkkiä, on sille annettava esteetön kulku.
– Raitiovaunu saa siis tällaisessa tilanteessa kääntyä vastakkaisesta suunnasta lähestyvän eteen, hän selventää.
Artikkeli jatkuu videon alla.
0:17
Varo vaaraa kiskojen yli kääntyessä
Tarkkuutta vaaditaan myös silloin, kun ajoneuvolla käännytään ja käännyttäessä tai heti kääntymisen jälkeen ylitetään raitiotie.
– Näissä tilanteissa on huomattava väistää sekä takaa että edestä lähestyvää raitiovaunua – myös liikennevaloissa. Nuolivalolla käännyttäessä väistettäviä raitiovaunuja ei kuitenkaan pitäisi olla.
Lue myös: Raitiovaunuihin tottumaton autoilija ei selviä pelkällä maalaisjärjellä – vähän erikoiseltakin vaikuttavat ratikkasäännöt on otettava haltuun nyt myös Tampereella
Ajoneuvon kuljettajan on vihreästä nuolivalosta huolimatta varmistettava, että painava raitiovaunu varmasti pysähtyy. Vesalainen huomauttaa, että muun muassa syksyllä kiskoille pudonneet puiden lehdet vähentävät kitkaa ja vaikeuttavat raitiovaunun pysäyttämistä lähes talvikelien tavoin.
Ole tarkkana myös jalankulkijana
Jos raitiovaunukiskojen yli kulkee suojatie, on raitiovaunun kuljettajan väistettävä suojatiellä olevaa tai sille pyrkivää jalankulkijaa.
– Käytössä on kuitenkin jalankulkijoille myös sellaisia kiskojen ylityspaikkoja, joissa ei ole suojatietä yli kiskojen. Näissä väistämisvelvollisuus onkin jalankulkijalla eli raitiovaunu saa mennä ensin. Suojatie on osoitettu suojatien merkein ja suojatieraidoituksella tien pinnassa. Ylityspaikan kohdalla näitä ei ole.
Vesalainen pitää tällaisia ylityspaikkoja erityisen vaarallisina muun muassa siksi, että kiskojen ylittämistä saattaa edeltää ajoradan ylitys, jossa on ollut suojatie. Vastaavasti suojatie ajoradan yli saattaa olla heti raitiovaunukiskojen ylityspaikan jälkeen.
– Ensin siis jalankulkijaa väistetään, sitten kiskojen kohdalla ei väistetä ja taas kiskojen jälkeen väistetään. Ajorataa ylittäessään on jalankulkijalla saattanut olla liikennevalo, joita ei kiskojen ylityspaikassa enää välttämättä olekaan. Onkin tärkeää, ettei erehdy luulemaan ennen kiskoja tai niiden jälkeen olevan ajoradanylityksen vihreän jalankulkuvalon koskevan automaattisesti myös kiskojen ylityspaikkaa. Joillakin ylityspaikoilla saattaa toki olla myös ylityspaikkaa koskevat liikennevalot.