Pienpanimo-oluiden buumia on tuskin kukaan voinut välttää, kaupan hyllyille kun on ilmestynyt mitä eksoottisempia kotimaisia ja ulkomaisia panimotuotteita. Käsityöoluiden arvostus näkyy myös katukuvan täyttävinä oluttapahtumina.
Helsingin Rautatientorilla vietetään kolmepäiväistä Craft beer -festivaalia, jonka kävijämäärän arvioidaan nousevan 10 000:een.
Keskiverron pienpanimon tarina on jotakuinkin tällainen.
– Huomataan, että tehään aika hiton hyvää olutta kotona, sitten aletaan tekeen sitä kaupallisesti, et suurin osa on varmasti tätä kautta tullut enemmän tai vähemmän, sanoo Craft Beer -tapahtuman vastaava Tero Forsberg.
Uusia yrittäjiä tänä vuonna liki 20
Pienpanimoala laajenee nyt vauhdilla. Kuluvan vuoden aikana uusia pienpanimoita on tullut jo liki 20.
– 69 on nyt ja reilu 50 oli viime vuonna, et toistakymmentä tullut lisää tässä vuoden aikana ja kasvamaan päin ollaan koko ajan, pienpanimoliiton puheenjohtaja Mika Tuhkanen kertoo.
Syykin tähän on Tuhkasen mielestä selvä. Juomatottumukset ovat Suomessa muuttuneet.
– Nyt ei enää juoda et saadaan pää täyteen, nyt juodaan sen takia, että se maistuu hyvältä. Juodaan ehkä vähemmän, mutta erilaisia ja halutaan niitä makuelämyksiä, että aika yksinkertainen syy, Tuhkanen toteaa.