Pienpanimoja syntyy Suomeen nyt ennätysvauhdilla. Tämä kertoo siitä, että suomalaisten kulutustottumukset ovat muutoksessa.
– Kuluttajat ovat muuttaneet kulutustottumuksiaan. Tämä on helpottanut alalle tulemista. Ihmiset ovat alkaneet ajattelemaan sitä, mitä sinne suuhun pistetään ja siitä ollaan valmiit maksamaan. Tämä pätee nyt juomapuolella ihan kuin ruokapuolellakin, kertoo Pienpanimoliiton puheenjohtaja Mika Tuhkanen.
Pienpanimoita on nyt 71. Jo tänä vuonna on tullut kymmenkunta uutta pientä panimoa. Kaksi vuotta sitten kasvuvauhti oli yksi panimo per kuukausi. Vauhti on tuplaantunut.
– Lisääntymistahti on nyt nopeinta ikinä. Nousu on kyllä valtavaa. Koskaan kasvu ei ole ollut näin vauhdikasta, hehkuttaa Tuhkanen.
Tämä näkyy myös litroissa. Vuonna 2011 pienpanimoiden yhteistuotanto oli 8,8 miljoonaa litraa. 2014 luku oli jo 13,4 miljoonaa litraa. Suuria panimoja luvut eivät hermostuta, sillä se on vain 3,2 prosenttia kokonaiskulutuksesta.
Ulosmyyntioikeus toisi panimomatkailua
Tuhkasen mukaan Suomeen mahtuu sata pienpanimoa. Hän uskoo kasvun yhä jatkuvan. Pienpanimoiden ulosmyyntioikeus kiihdyttäisi kasvua.
– Toivomme ulosmyyntioikeutta. Se on vielä tärkeämpi asia kuin tämä vahvemmat oluet kauppoihin. Sillä olisi matkailullinen merkitys. Panimomatkailu kasvaisi sen myötä aikalailla, kun panimot voisivat myydä tuotteitaan kuluttajille, Tuhkanen kertoo.
Ja vielä loppuun tämän kesän trendioluet?
– India Pale Alet eli IPA:t jatkavat vahvana. Saisonit ja Sour Alet nousevat tänä kesänä.
Pienpanimoksi määritellään yritys, joka valmistaa olutta alle 15 miljoonaa litraa vuodessa.