Pirkka-Pekka Peteliukselta väkevä kannanotto vuoden hurjimpaan tarjouspäivään: "Vastuuttomimpia ilmiöitä"

Pirkka-Pekka Petelius otti kantaa Black Fridayhin Instagramissa.

Vuoden hurjin tarjouspäivä Black Friday on tänään perjantaina 24. marraskuuta. Samalla, kun sekä fyysiset myymälät että verkkokaupat houkuttelevat ostajia toinen toistaan loistokkaammilla tarjouksilla, vietetään samalla myös Luontoliiton järjestämää Älä osta mitään -päivää.

Älä osta mitään -päivää on vietetty vuodesta 1993 asti Black Fridayn tavoin aina marraskuun neljäntenä perjantaina. Päivällä pyritään suitsimaan kulutushysteriaa.

Näyttelijä ja kansanedustaja Pirkka-Pekka Petelius otti Instagramissa kantaa Black Fridayihin ja ylikulutukseen. Hän jakoi Instagram-tililleen kuvan, jossa lukee suurin kirjaimin "Älä osta mitään".

– Ekologisella jälleenrakentamisella on kiire! Tänään vietettävä Black Friday on ylikulutuksen vastuuttomimpia ilmiöitä, Petelius kirjoittaa jakamansa kuvan yhteydessä.

Petelius kirjoittaa postauksessaan ekologisesti kestävmmästä elämäntavasta ja siitä, miten sen valitseminen saa alkusysäyksensä kulutuksen vähentämisestä.

– Tämä muutos ei tarkoita elintason laskua eikä sitä, että kaikkien on elettävä samalla tavalla.
Kestävä elämä voi olla laadultaan parempaa kuin nykymeininki. Arjen kestävillä valinnoilla on mahdollista lisätä elämän mielekkyyttä, hän raapustaa.

Petelius ehdottaa tekstissään, että kestävän kulutuksen sijaan ihmisten olisi lisättävä kulutuksen kestävyyttä. 

– Ihmiskunnan ja maapallon kannalta Älä osta mitään - päivää voisi täydentää myös Älä myy mitään - kampanjalla, hän päättää tekstinsä.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen tästä.

Luontoliiton toiminnanjohtaja Riku Eskelinen kertoi perjantaiaamuna Huomenta Suomessa, että suomalaiset ovat hyvin erilaisia kuluttajia. Toiset ovat hyvin säästäväisiä, toiset impulsiivisia shoppailijoita, joille liika ostaminen voi olla ongelmakin. Jotkut puolestaan ovat erityisen ympäristötietoisia kuluttajia, jotka tekevät tästä kulmasta ostopäätöksensä ja ostavat kriittisesti laatua.

– Ehkä tutkimuksissa on näkynyt, että suomalaiset ainakin väittävät olevansa hirveän laatutietoisia ostajia, mutta joskus pohdin sitä esimerkiksi pikamuodin suosion kasvussa, että siirtykö se laatutietoisuus aina sinne ostopäätöksen tekohetkeen, Eskelinen pohti.

Lue myös:

    Uusimmat