Kimi Räikkösen värikäs historia formula ykkösten radioviestinnässä oli monien mielessä, kun suomalaiselta kysyttiin mielipidettä tiimiradion kieltämiseen.
Formula ykkösten strateginen työryhmä pähkäili viime viikolla lajin kiinnostavuutta kasvattavia uudistusehdotuksia, joista iso osa ohjattiin jatkokäsittelyyn F1-komissioon.
Tiimin ja kuskin välisen radioviestinnän kieltäminen on ollut yksi ehdotus, joka ei toistaiseksi ole toteutumassa. Kuskeilta kysyttiin kuitenkin Monacon GP:n alla mielipidettä asiaan.
FIA:n lehdistötilaisuuden juontaja käytti tässä tilanteessa tilaisuutensa, kun kysymys osoitettiin jokaiselle paikalla olleelle kuudelle kuljettajalle.
– Kimi, mitä jos sinä vastaisit ensimmäisenä? juontaja kysyi ja sai toimittajat repeämään nauruun ja Räikkösenkin hymyilemään.
Räikkösen tiimiradiokiukutteluista on aiempina vuosina painettu t-paitoja, mutta tällä kaudella suomalainen on käyttänyt paljon radioaikaa Ferrarin tiimiväen ripittämiseen.
– Minulle sillä ei ole väliä, mutta yleisesti se on iso asia. En usko, että se on oikea tapa tehdä F1:stä kiinnostavampaa.
– Jonkin pitää muuttua, jotta tästä tulee kiinnostavampaa ja haastavampaa myös meille. Olisi mukavampaa nähdä, että autot menevät kovempaa, Räikkönen kommentoi.
Williams-kuski Valtteri Bottas on ajatuksesta samaa mieltä.
– Ei se minusta ole niin iso juttu. Tiimi voi nykyisin antaa paljon informaatiota auttaakseen meitä, mutta siihen tehtiin jo viime kaudella joitain rajoituksia. Se ei vaikuttanut paljoa, koska kaikki pystyvät aina sopeutumaan uusiin sääntöihin, Bottas totesi.
Suomalaiset uudistusten kannalla
Strateginen työryhmä hyväksyi jo tulevalle kaudella käyttöön uuden säännön, joka antaa tallien valita itse kaksi rengasseosta jokaiseen kisaviikonloppuun.
Lisäksi kaudella 2017 välitankkaukset palaavat formula ykkösiin ja aerodynaamisilla sääntömuutoksilla autoista tehdään aggressiivisemman näköisiä. Renkaat ovat myös levenemässä ja auto on jatkossa entistä kevyempi. Moottoreihin on luvassa lisää kierroksia ja meteliä.
– Mielestäni ne (uudistukset) ovat hyvä juttu kaikkien kannalta. Vaikuttaa siltä, että se tekisi sarjasta enemmän sellaisen kuin joskus oli. Minusta se olisi oikea suunta. Toivottavasti ne toteutuvat, mutta meidän täytyy vain odottaa, Räikkönen totesi.
Bottaksella vaikeammin ajettavat ja nopeammat autot kelpaisivat myös.
– Miksi ei. Sen mitä olen kuullut siitä, on mukavaa, että urheilu voisi jatkaa kehittymistään. Kaikki kuskit haluaisivat tietysti nopeamman auton, koska se tekee ajamisesta hauskempaa, Bottas sanoi.
Muutosten voimaantulo vaatii vielä F1-komission ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheiluneuvoston hyväksynnän.