Pitstop: Kanadan GP nosti jälleen esiin ohitus-kysymyksen – "Nyt ei päästä edes hyökkäysetäisyydelle"

GettyImages-958015288
2018 Getty Images
Julkaistu 11.06.2018 19:10

MTV SPORT

Formula 1 -sarjan viimeisimpien kisojen tylsyys oli Pitstop-ohjelman keskeisin puheenaihe Kanadan GP:n jälkeen.

MAINOS

Poikkeuksellinen F1-kesä C Morella

F1-sarjassa on ennennäkemättömän vilkas kesä. Juhannusviikonlopusta alkaa kuuden viikon jakso, jonka aikana ajetaan peräti viisi kilpailua.

Seuraavaksi kisataan Ranskan Paul Ricardilla 24. kesäkuuta. Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella. 

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

LUE MYÖS: Sebastian Vettel vastasi F1-kritiikkiin – haki vertauksen jalkapallon MM-kisoista

Kanadan GP:n kärkitaistelussa ei nähty lähdön jälkeen ainuttakaan ohitusta, eikä ohituksia edes päästy yrittämään. Sama ongelma oli myös Monacossa ja Espanjassa, joskin niillä radoilla ohittaminen on aina ollut hankalaa.

F1-sarjaan tulee ensi kaudeksi aerodynaamisia muutoksia, joilla on tarkoitus helpottaa edellä ajavan auton seuraamista nopeissa mutkissa.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarisella on muutamia ehdotuksia kisojen parantamiseksi.

- Esimerkiksi nämä aerodynaamiset säännöt mitkä tulevat ensi vuodeksi ja mitä ollaan kehittämässä eteenpäin ovat hyviä steppejä. Tehdään autoista sellaisia, että ne eivät ole niin herkkiä edellä olevalle autolle ja se likainen ilma, mikä niistä autoista tulisi olisi pienempi, Oikarinen pohtii.

- Vähennetään downforcea ja tehdään renkaista vähän huonompia, etteivät ne kestä niin pitkään ja sitä kautta nähdään vähän enemmän varikkopysähdyksiä.

LUE MYÖS: Lewis Hamilton vaatii F1-sarjaan sääntömuutosta: "Tämä menee ihan naurettavaksi"

Asiantuntija Toni Vilanderin mukaan keskustelu siitä, mitä F1:ssä pitäisi muuttaa kilvanajon parantamiseksi, käy väärissä asioissa.

- Perusjuttu pitäisi olla se, että pitäisi olla kilvanajoa. Nythän puhutaan vain taktiikasta ja renkaiden kestävyydestä, kun päästään hyökkäysetäisyydelle. Nyt siihen ei edes päästä eli ei pystytä ohittamaan. On DRS-siivet, lisätään DRS-alueita, suunnitellaan ratoja, joilla on kilometrin suora ja päässä neulansilmä ja levitetään rata 20 metriin. Eli tehdään keinotekoisesti kaikkea. Ei se ole se perusjuttu, Vilander sanoo.

Koko keskustelu katsottavissa pääkuvan videolla.

Tuoreimmat aiheesta

F1