Säiliöaluksen lastina ollut lentopetroli haihtuu verrattain nopeasti, mutta voi tappaa sitä ennen mereneläviä.
Pohjanmerellä toisiinsa törmänneet alukset ovat edelleen tulessa, kertoo Britannian Grimsbyn satamaviranomainen. Yksi rahtilaivan miehistöön kuulunut on satamaviranomaisen mukaan yhä kateissa.
Rahtilaiva ja säiliöalus törmäsivät eilen maanantaina noin 16 kilometrin päässä Britannian itärannikolla sijaitsevasta Hullin satamasta.
Rannikkovartioston mukaan alusten miehistöjen jäsenistä yhteensä 36 saatiin vietyä turvallisesti rantaan. Heistä yksi vietiin vielä sairaalaan.
Säiliöalus Stena Immaculate oli ankkurissa, kun Solong-rahtialus törmäsi siihen. Näkyvyys oli tiettävästi ollut onnettomuushetkellä huono.
Säiliöaluksella oli lastinaan lentopetrolia Yhdysvaltain asevoimille. Aluksella tapahtui pian törmäyksen jälkeen useita räjähdyksiä. Solong puolestaan kuljetti ainakin natriumsyanidia, joka sekin on herkästi syttyvää. Ainetta käytetään muun muassa metallien puhdistuksessa.
Meriliikennettä seuraavan Marine Traffic -verkkopalvelun mukaan säiliöalus oli saapunut Kreikasta, kun taas 140-metrinen Solong-konttialus oli ollut matkalla Hollannin Rotterdamiin.
Ainakin osa säiliöaluksen tankeista rikkoutui törmäyksen yhteydessä. Varmaa tietoa siitä, onko myös natriumsyanidia päässyt mereen, ei ollut.
Lue myös: Laivojen törmäyksessä kadonneen etsinnät lopetettu
Petroli tappaa ennen haihtumista
Hollantilainen, merellä tapahtuvaan vahingontorjuntaan erikoistunut Boskalis -yritys kertoi ANP-uutistoimistolle, että sitä on pyydetty auttamaan säiliöaluksen sammuttamisessa. Yhtiö kertoi lähettäneensä neljä alusta onnettomuuspaikalle.
Yhtiön mukaan säiliöalus on ensin "jäähdytettävä" ennen kuin tulipalo voidaan sammuttaa.
Ympäristöriskejä arvioivan ASK Consultants -yhtiön perustajan Ivor Vincen mukaan lentopetroli häviää verrattain nopeasti.
– Suurin osa haihtuu nopeasti, ja sen, mikä ei haihdu, mikro-organismit hajottavat nopeasti, Vince sanoi.
Vince muistutti kuitenkin, että ennen haihtumistaan lentopetroli tappaa kaloja ja merieliöitä.
Stena Immaculaten lastina oli arviolta 220 000 tynnyriä lentopetrolia.
Exeterin yliopistossa toimivan ympäristöjärjestö Greenpeacen tutkimuslaboratorion tutkija Paul Johnston kertoi uutistoimisto AFP:lle, että he ovat äärimmäisen huolissaan vaaroista, joita aluksissa olleet kemikaalit voivat aiheuttaa meren eläimille.
– Pyöriäisten lisääntymisalueen lähellä veteen päätynyt lentopetroli on myrkyllistä kaloille ja muille mereneläville, Johnston lisäsi.