Entistä suuremmat ajoneuvoyhdistelmät ovat yhä tutumpi näky Suomen teillä.
Viralliselta nimeltään HCT-rekkoja, on liikenteessä poikkeusluvalla jo nelisenkymmentä. Uusia hakemuksia on Liikenteen turvallisuusvirastossa Trafissa käsittelyssä toistakymmentä.
Johtava asiantuntija Otto Lahti Trafista arvioi kiinnostuksen johtuvan siitä, että kuljetusalalla halutaan tehostaa toimintaa kovan kilpailun ja asiakkaiden toiveiden takia.
– Se on melkein pakko kaikkien lähteä mukaan, jos haluaa olla kehityksessä mukana. Kaikki isot toimijat ovat tehneet vähintäänkin työpöytäharjoitukset, että mitä tämä tarkoittaisi heidän toimintamallissaan.
Suurten rekkojen hyödyt perustuvat siihen, että niillä voidaan saavuttaa pienempi polttoaineen kulutus kuljetettuun kuormaan suhteutettuna.
Jättirekkoja testataan paljon esimerkiksi puutavaran ja merikonttien kuljetuksissa.
– Suurin ryhmä on kuitenkin elintarvike- ja kappaletavarakuljetukset, Lahti kertoo.
Lahti arvelee, että tulevaisuudessa jättirekkojen tarvetta lisää se, että tehtaat, logistiikkakeskukset ja kaupan keskittymät kasvavat. Tämä synnyttää suuria tavaravirtoja, joissa jättirekkoja voidaan hyödyntää tehokkaasti.
Myös kuluttajien odotukset kasvavat.
– Se tavara halutaan kotiin tai tuotantolinjalle mielellään jo huomenna.
Ohitusmatka venyy
Muulle liikenteelle jopa 34-metrinen jättirekka voi olla pulmallinen ohitustilanteessa. Vaikka yhdistelmä olisi vain muutamia metrejä normaalirekkaa pitempi, ohittamiseen tarvittava matka venyy kymmeniä metrejä.
Toisaalta rekkojen kokonaismäärä liikenteessä vähenee, jos jättirekat yleistyvät. Tämän on arvioitu lisäävän liikenneturvallisuutta.
Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen ei pidä jättirekkoja nykyisellään ongelmana muille tienkäyttäjille.
– Jos nämä yleistyvät, niin se voi tietenkin joissakin kohdissa vaikuttaa esimerkiksi ohituskieltojen pituuksiin. Se täytyy sitten ottaa huomioon sulkuviivojen maalauksissa, Valtonen arvelee.
Valtosen mukaan tavallinen autoilija ei välttämättä ohittaessaan edes huomaa, että kyseessä on jotenkin poikkeuksellinen yhdistelmä.
– Ellei nyt rupea sitten akseleita laskemaan.
Paino jopa sata tonnia
Jättirekan paino saattaa koetella tieverkostoa ja vanhempia siltoja. Tällä hetkellä raskaimmat kokeiluluvalla ajavat yhdistelmät painavat jopa 100 tonnia, kun normaalin rekan enimmäispaino on vuodesta 2013 lähtien ollut 76 tonnia.
– Se tulee olemaan suuri haaste Suomen silloille, arvioi yksikön päällikkö Tuomas Toivonen Liikennevirastosta.
Toivosen mukaan suurin osa varsinkin alemman tieverkon silloista on rakennettu pian sotien jälkeen tai viimeistään 1960-luvulla.
– Sellaisestakin tieverkosta, joka on tarkoitettu raskaan liikenteen verkoksi, löytyy kymmeniä siltoja, joille täytyy laittaa joku painorajoitus 76 tonnin jälkeen.
Rekan kokonaispainon ohella tiestön kulumiseen vaikuttaa se, paljonko painoa tulee yhdelle akselille eli pyöräparille.
Yhdistelmän pituus puolestaan saattaa Toivosen mukaan tuottaa ongelmia joissakin kiertoliittymissä.
– Jotain sekin varmaan vaikuttaa meidän suunnitteluohjeisiin jatkossa, mutta se ei ole ollenkaan sellainen haaste kuin tämä paino.
Toivonen arvioi, että kokeiluluvilla liikenteessä olevien HCT-rekkojen vaikutuksista tiestölle aletaan saada tutkimustietoa ehkä jo ensi vuonna.