Poliisi valvoi raskasta liikennettä tehostetusti – kylmä tulos: "Muutosta parempaan ei ole tapahtunut"

1:32img
Vanhempi konstaapeli Kari Lahtinen kertoo raskaan liikenteen valvonnasta.
Julkaistu 25.02.2019 15:03
Toimittajan kuva

Sanna Voltti

sanna.voltti@mtv.fi

Poliisi valvoi viime viikolla raskasta liikennettä valtakunnallisesti. Huomiota kiinnitettiin erityisesti kuljettajia häiritseviin tekijöihin sekä perävaunujen kiinnityksiin.

Ajo- ja lepoaikarikkomuksia oli yhteensä 246 kappaletta. Laitteiston epäkunnon takia matka jouduttiin keskeyttämään kokonaan 14 tapauksessa.

Poliisin raskaan liikenteen valvontaryhmä valvoi erityisesti ajo- ja lepoaikoja, kuormausta sekä ohjaamossa olevia kuskia häiritseviä tekijöitä, kuten läppäreitä, tabletteja sekä mahdollisia näköesteitä, kuten tarroja ja viirejä.

Puhelimet ja tabletit aiheuttavat ongelmia

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Kari Onnisen mukaan suurin muutos aiempiin valvontajaksoihin verrattuna oli tarkkaamattomuutta kuljettajalle aiheuttavien välineiden, kuten puhelimien ja tablettien käyttö. Seuraamuksia tästä jaettiin 48 tapauksessa.

– Erityisen huolissaan pitää olla edelleen siitä, että niin tehostetun valvonnan yhteydessä tehtyjen havaintojen kuin kentältä tulleiden raskaan liikenteen valvojien viestien mukaan ajo- ja lepoaikarikkeiden määrä on edelleen kohtuuttoman suuri suhteessa tarkastettujen ajoneuvon määrään. Muutosta parempaan ei ole tapahtunut, Onninen sanoo.

Raskaan liikenteen valvontaryhmä valvoo liikennettä muun poliisityön ohella, mutta eniten he keskittyvät raskaan liikenteen valvomiseen.

– Meidän ryhmämme tarkisti noin 60 autoa. Joka kuudes sai sakot, kirjallisia huomautuksia annettiin noin 25 kappaletta ja ulkomaalaisia oli noin yksi kolmasosa. Me emme ottaneet kilpiä talteen, mutta toinen ryhmä tietääkseni poisti muutamat kilvet. He ottivat talteen myös ainakin kaksi manipulaatiolaitetta, kertoo vanhempi konstaapeli Kari Lahtinen Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen raskaan liikenteen valvontaryhmästä. 

Kiinnitys on kuljettajan vastuulla

Poliisin mukaan raskaita ajoneuvoyhdistelmiä, joiden perävaunujen kiinnityksessä on puutteita, on havaittu tänä vuonna jo kymmenkunta. Kaikki tapaukset eivät tule poliisin tietoon.

Tähän mennessä onnettomuuksilta on vielä vältytty.

Kuljettajien tulisi tarkistaa erityisesti, ettei perävaunun kiinnityskohta eli vetopöytä ole jäätynyt.

Yleisimmin perävaunut voivat irrota liittymissä taikka rampeissa, joissa vetopöytään kohdistuu enemmän vääntöä.

Irronnut rekkaperävaunu

Kuvan tapauksessa rekka ehti ajaa parisataa metriä, kunnes perävaunu irtosi. Kuva: Kari Lahtinen

– Meille tämmöinen valvonta on ihan arkipäivää, näitä teemoja on muutaman kerran vuodessa. Jos meillä on syytä epäillä jotain erityistä vetopöydän kunnossa tai laitteistossa, me katkaisemme yhdistelmän, Lahtinen kertoo. 

Lahtisen mukaan talvi sekä laitteiston huolto vaikuttavat vetopöydän kuntoon. Tärkeimmäksi hän nimeää kuljettajan vastuun. Kuljettajan tulisi aina tarkistaa, että perävaunu on kiinnitetty kunnolla.

– Talvella vetopöytä tulisi puhdistaa lumesta ja jäästä. Jäätynyt pinta voi aiheuttaa sen, että vetopöydän kiinnityksessä kuuluu kyllä loksahdus, mutta se ei silti välttämättä kiinnity kunnolla.

Jäätynyt rekan vetopöytä

Lumen ja jään peitossa oleva vetopöytä. Kuva: Kari Lahtinen

Manipulaatiotapaukset ovat yleistyneet

Laitteiston kunnon lisäksi poliisi valvoo myös kuljettajan kuntoa. Kuskin liiallinen uupuminen on myös turvallisuusriski.

– Aikataulut saatetaan vetää joskus niin tiukalle, että kuskin vuorokausilepo ei vain yksinkertaisesti täyty.

Lahtisen mukaan myös manipulaatiotapaukset ovat yleistyneet. Valvovaa viranomaista yritetään huijata erilaisilla laitteilla, kuten magneeteilla.

 Yleisesti ottaen laitteistojen kunnossa ei ole suuria eroja Suomen ja muun Euroopan välillä.

Valvontajakson aikana tarkastettiin yhteensä 1 566 raskasta ajoneuvoa.

Valvonnan tavoitteena oli liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta ja paljastaminen. Valvontaa kohdennettiin erityisesti ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, ajoneuvojen kuntoon sekä kuorman varmistamiseen.

Tuoreimmat aiheesta

Raskas liikenne