Sillat ja yksityistiet rapistuvat nyt nopeasti, kertoo selvitys.
Metsäkeskuksen Pohjois-Pohjanmaan elinkeinopäällikkö Timo Pisto on huolissaan raakapuun ja energiapuun kuljetuksista maassamme. Kuljetukset ovat Piston mukaan vaarassa yksityisteiden ja niillä sijaitsevien siltojen heikon nykykunnon takia.
– Metsäteollisuuden kuljetukset ovat raskaita. Teiden ja siltojen olisi kestettävä suuria teli- ja akselipainoja, Pisto kertoo Metsäkeskuksen tiedotteessa.
Suomen Metsäkeskuksen selvityksen mukaan yksityisteiden korjausvelka on 1,3 miljardia euroa. Huonokuntoisia siltoja on korjaus- ja uusimistarpeessa noin 1 300. Noin 20 prosenttia yksityisteistä tarvitsee kunnostusta tai perusparannusta.
Yksityistieverkko on olennainen osa Suomen infrastruktuuria, sillä se kattaa noin 80 prosenttia kaikista teistä eli 370 000 kilometriä.
– Erityisesti metsä- ja maataloussektorit ovat riippuvaisia yksityisteiden kunnosta. Jos infrastruktuuri pettää, se rajoittaa metsäteollisuutta ja heikentää kilpailukykyä.
Lue myös: Maanteiden korjausvelka 10 000 kilometriä? Tällaisia vaikutuksia huonokuntoisilla teillä on
Yksityisteitä tarvitsevat myös paloautot ja ambulanssit
Suomen metsäkeskus käynnisti vuonna 2022 hankkeen puu- ja energiahuollon turvaamiseksi osana Suomen huoltovarmuutta. Tiesit-hanke perustettiin Venäjän Ukrainaan kohdistamien sotatoimien seurauksena.
Mukana selvityksessä on ollut puolustus- ja turvallisuuspoliittinen ulottuvuus.
– Toimiva tieverkosto turvaa esimerkiksi palo- ja pelastustoimen liikkumisen, elinkeinopäällikkö Timo Pisto toteaa.
Vaikka pikkuteillä on korjausvelkaa, metsäviranomainen kiittää investointeja rataverkon puuterminaaleihin.
– Investointeja on kohdistettu Kainuussa Kontiomäkeen ja Suomussalmella Pesiölle. Ne osaltaan varmistavat puukuljetusten sujuvuutta.