Yhdysvaltalaislehden mukaan eurooppalaismaat suunnittelevat venäläisten öljynkuljetusten pysäyttämiseksi takavarikkoja ja lainsäädäntömuutoksia.
Yhdysvaltalaisen Politico-lehden mukaan Euroopan mailla on suunnitelma Venäjän varjolaivaston saamiseksi kuriin Itämerellä. Varjolaivastolla tarkoitetaan Venäjän öljynkuljetuksiin masinoituja tankkereita, jotka kulkevat ulkopuolisten maiden lipun alla. Näin Venäjä kiertää sille Ukrainan hyökkäyssodan vuoksi asettuja pakotteita.
Politicon mukaan Euroopan maat käyvät parhaillaan kulissien takana neuvotteluja Venäjän öljyä kuljettavien tankkereiden laajamittaisista takavarikoista. Lehti pohjaa tietonsa diplomaatti- ja virkamieshaastatteluihin. Valtiot myös laativat lehden mukaan parhaillaan uutta lainsäädäntöä varjolaivaston pysäyttämiseksi.
Eurooppalaisvaltioiden suunnitelmat ovat reaktio muun muassa kaapelirikkoihin ja muihin epäilyttäviin tapahtumiin Itämerellä.
Lue myös: Merivartiosto seuraa Koala-tankkerin turmaa – tämä tapauksesta tiedetään
Laajoissa takavarikoissa riskinsä
Suomen viranomaiset takavarikoivat Eagle S -aluksen joulukuussa, kun sen epäiltiin sabotoineen Viron ja Suomen välistä merikaapeliyhteyttä Suomenlahdella. Aluksella oli lastinaan bensiiniä, jonka arvoksi on arvioitu 20 miljoonaa euroa.
Suomen viranomaiset epäilevät, että Cookinsaarten lipun alla kulkenut Eagle S on osa Venäjän varjolaivastoa. Joulukuussa Suomen pysäyttämä alus on edelleen takavarikossa Helsingin hovioikeuden helmikuun alussa tekemän päätöksen nojalla. Poliisi tutkii, vaurioittiko aluksen ankkuri merikaapelia vahingossa vai tahallaan.
Politicon mukaan Euroopan maiden parhaillaan suunnittelemat keinot varjolaivaston pysäyttämiseksi eivät ole helppoja toteuttaa. Takavarikot vaativat paljon rahaa ja raskasta logistiikkaa. Lisäksi puntarissa ovat Venäjän mahdolliset kostotoimet.
Suomessa Politicon uutisoinnista kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.