Washington Postin lähteiden mukaan Estlink 2 -sähkökaapelin rikkoutuminen Itämerellä oli vahinko.
Yhdysvaltalaislehti Washington Postin haastattelemat viranomaiset uskovat, että Itämerellä jouluna tapahtunut kaapelirikko johtui miehistön kokemattomuudesta eikä Venäjän masinoimasta sabotaasista.
WP on haastatellut juttuunsa yhdysvaltalaisia ja eurooppalaisia turvallisuus- ja tiedusteluviranomaisia. WP:n mukaan viranomaisten keskuudessa on syntymässä yksimielisyys asiassa.
Washington Post viittaa jutussaan laivoihin Newnew Polar Bear, Yi Peng 3 ja Eagle S, joiden epäillään vahingoittaneen merenalaista infrastruktuuria Itämerellä.
Hongkongilaisessa omistuksessa olevan Newnew Polar Bear -laivan on epäilty katkaisseen Suomen ja Viron välillä kulkevan Balticconnector-kaasuputken lokakuussa 2023.
Kiinalaisen Yi Peng 3 -aluksen on epäilty vaurioittaneen Suomesta Saksaan ja Ruotsista Liettuaan kulkevia kaapeleita viime marraskuussa.
Eagle S -tankkerin puolestaan epäillään aiheuttaneen joulupäivänä ankkuriaan merenpohjassa raahaamalla vaurioita Suomen ja Viron väliseen Estink 2 -sähkönsiirtoyhteyteen sekä useisiin tietoliikennekaapeleihin.
Suomi pysäytti Estlink 2 -aluksen heti epäillyn vaurion tapahtumisen jälkeen ja sai sen ohjatuksi Suomen aluevesille.
Ei merkkejä tahallisuudesta
WP:n haastattelemien viranomaisten mukaan tutkimukset eivät ole toistaiseksi osoittaneet, että kaupalliset alukset, joiden epäillään vetäneen ankkureita merenpohjan järjestelmiin, olisivat tehneet sen tahallaan tai Venäjän johdolla.
Sen sijaan tähän mennessä kerätyt todisteet – mukaan lukien kuunnellut viestit ja muut salaiset tiedustelutiedot – viittaavat siihen, että kaapelirikot ovat aiheutuneet huonosti huolletuilla aluksilla työskentelevien kokemattomien miehistöjen aiheuttamista onnettomuuksista.
Yhdysvaltain virkamiesten mukaan Venäjän syyllisyyteen viittaavia todisteita ei myöskään ole. Kahden eurooppalaisen tiedustelupalvelun virkamiehet sanoivat olevansa samaa mieltä Yhdysvaltojen arvioiden kanssa.
Tutkinnat keskittyvät kaikkiaan kolmeen 18 kuukauden aikana sattuneeseen tapaukseen, joissa Venäjän satamiin matkalla olleiden tai satamista lähteneiden alusten epäillään katkaisseen keskeisiä yhteyksiä laajassa vedenalaisessa putkiverkostossa, joka kuljettaa kaasua, sähköä ja internet-liikennettä miljoonille ihmisille Pohjois-Euroopassa.
Pekka Toveri: Täyttä puppua
Washington Post perustaa juttunsa anonyymeihin tiedustelulähteisiin eri maista. Lehti haastatteli myös europarlamentaarikko Pekka Toveria (kok.), joka ennen poliitikon uraansa työskenteli Suomen pääesikunnan tiedustelupäällikkönä.
Toverin mukaan Itämerellä nähdyt tapaukset ovat tyypillisiä Venäjän hybridioperaatioita. Hän kutsuu "täydeksi pupuksi" johtopäätöksiä, joiden mukaan tapaukset olisivat olleet onnettomuuksia.
Hänen mukaansa Venäjän turvallisuuspalvelut ovat vain onnistuneet olemaan jättämättä todisteita, jotka kestäisivät oikeudessa.
Toverin mukaan vahingossa ankkurinsa pudottanut alus esimerkiksi ajautuisi heti niin selvästi pois kurssiltaan, että miehistö pyrkisi pysäyttämään aluksen ja arvioimaan vahingot.
KRP:n tutkinnanjohtaja Ylelle: Jätän tiedot omaan arvoonsa
WP:n lähteiden mukaan Suomen tiedusteluviranomaiset ovat kansainvälisten kollegoidensa kanssa samaa mieltä siitä, että Eagle S:n aiheuttama vaurio olisi ollut vahinko.
Eagle S:n tutkintaa johtavan Suomen keskusrikospoliisin tiedottaja sanoi lehdelle, että koska tutkinta on vielä kesken, on liian aikaista tehdä lopullisia johtopäätöksiä vahinkojen syistä tai niiden takana olevista asioista.
KRP:n tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Sami Liimatainen sanoo Ylelle, ettei ole kuullut Washington Postin artikkelin väittämiä aiemmin.
– En lähde edes kommentoimaan tuollaista, vaan jätän ulkomaalaisten lehtien tiedot omaan arvoonsa. KRP tutkii rikosta, Liimatainen sanoo Ylelle.
– Rikoksia tutkitaan ja selvitellään. Mikään ei ole muuttunut.