Polkupyöriä huolletaan näinä päivinä ja viikkoina ahkerasti. Alan liikkeissä on kiirettä, ja töitä riittää jonoksi asti.
Tämänvuotinen kevätruuhka erottuu edellisistä vuosista kahdella tavalla. Ensinnäkin pyöriä on liikkeellä paljon enemmän kuin ennen ja monet niistä ovat vanhoja huoltamattomia pyöräkellarien aarteita.
– Ihmisiä on siirtynyt busseista pyöräilijöiksi koronan takia, arvioi yrittäjä Heikki Sipilä Kumiluodista.
– Fillarikellarien peränurkan aarteet on kaivettu esiin, tiivistää Kumiluodin toinen yrittäjä Timo Kallio.
Lue myös: Sähköpyörät ovat loppuneet kaupoista – näin kauan tilattua pyörää voi joutua odottamaan
Toiseksi korona on aiheuttanut varaosien valmistajien tehtaille ongelmia, mikä näkyy varaosien saatavuuden heikkenemisenä.
– Meidän tilanne on ihan hyvä, mutta olemme joutuneet käyttämään poikkeuksellisia varaosien hankitareittejä kuten pienempiä tukkuliikkeitä ja nettikauppoja, joita emme normaalisti käytä, kertoo Heikki Sipilä.Varaosatilanne on pakottanut kokeneet pyörämiehet ajattelemaan uudella tavalla.
– Jossain kohti on jouduttu tekemään vähän luovempia ratkaisuja, sanoo Timo Kallio.
– Välillä ihan nyrkkipajameininkiä, että on etsitty käytetty varaosa, jos uutta ei ole ollut saatavilla, sanoo Sipilä.
Pahimmat varaosapuutteet liittyvät voimansiirtoon eli sellaisiin osiin, joita tarvitsee polkupyörähuollossa koko ajan.