Polttoaineiden nousseita hintoja vaikea kompensoida – hallituksen käsiin on jäämässä vain muutama keino

Liikennepolttoaineiden ja sähkön hinnan nousua on hyvin vaikea hillitä ilman valtiolle koituvia miljardiluokan lisäkuluja. Hallituksen lupaamat kohdistetut tukitoimet ovatkin rajoittumassa lähinnä työmatkavähennyksen korottamiseen.

MTV:n uutisten tietojen mukaan selvitettävänä on sekä työmatkavähennyksen ylärajan nosto että omavastuuosuuden pienentäminen.

Yhtenä ongelmana on vähennyksen vaikutusten aikataulu. Verovähennys ei näy palkansaajan tilipussissa heti, jollei verokortin pidätystietoja korjata. Se taas vaatii kansalaisilta omaa aktiivisuutta. Muuten korotettu vähennys näkyy vasta myöhemmin mahdollisena veronpalautuksena.

Lisäksi selvitetään mahdollisuuksia ammattiliikenteen ja maatalouden kasvaneiden polttoainekulujen pienentämiseen. Toteuttamiskelpoista mallia ei vielä ole löydetty.

Hallituksen johtoviisikko on käsitellyt tukisuunnitelmia sekä viime perjantaina että tänään maanantaina.

Hallitus pyrkii päättämään ainakin työmatkavähennyksen jonkin tyyppisestä korottamisesta ennen ensi viikon tiistaita, jolloin eduskunta keskustelee perussuomalaisten, kristillisdemokraattien ja Liike nytin tekemästä energiavälikysymyksestä.

Nopeat ja näkyvät keinot maksavat liikaa – tai eivät kelpaa kaikille

Julkisuudessa ollut idea bensan ja dieselin sekoite- eli jakeluvelvoitteen hidastamisesta ei näytä toteutuvan, vaikka pääministeri Sanna Marin (sd.) on pitänyt sitäkin mahdollisena.

Polttoaineisiin pitää tänä vuonna sekoittaa 19,5 prosenttia biokomponentteja ja sekoiteprosentti nousee vuosittain. Jakeluvelvoite nostaa polttoaineiden hintoja, koska biopolttoaineet ovat öljypohjaisia kalliimpia.

Jakeluvelvoitteen jäädytys ja muuttaminen takapainotteiseksi ei kelpaa ainakaan vihreille. Se olisi hankalaa myös polttoaineen jakeluyrityksille, koska ne ovat varautuneet toimimaan nykyisten määräysten mukaan ja sopimukset toimituksista on mahdollisesti jo tehty.

Biopolttoaineiden keskimääräinen osuus bensassa ja dieselissä on määrä nostaa 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Vihreät haluaisivat siihen vielä 4 prosenttia lisää. Biokomponenttien lisäämistä perustellaan ilmastosyillä.

Helpoin tapa alentaa polttoaineiden hintoja olisi laskea polttoaineveroa, mutta konsti on velkaiselle valtiolle liian kallis. Valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk.) viime viikkoisen laskelman mukaan 20 sentin litra-alennus veroon maksaisi noin 800 miljoonaa euroa, eikä alennus silti välttämättä siirtyisi kokonaan pumppuhintoihin.

Lue myös:

    Uusimmat