Pori Jazzia rassaavat isot tappiot, kassan pohja vilkkuu – ohjelmistosta ei voi säästää, koska tähtiesiintyjiä saa vain isolla rahalla

Pori Jazzin rahat uhkaavat loppua, oman kassan pohja häämöttää. Festivaalin kriisi kertoo kansalaisten rahankäytön kiristymisestä ja musiikkibisneksen kilpailusta. Miten käy korkean profiiilin festivaalin, jonka tavoite on tarjota musiikin laatua, uusia virtauksia – ja jopa jazzia.

Pori Jazzin Kirjurinluodon isot konsertit käynnistyivät perinteisesti jazzviikon torstaina. Ei tullut edes taivas rahapulassa kärvistelevää festivaalia vastaan.

Vettä tuli pilvien täydeltä koko päivän, mutta illaksi sentään hiipui. Sadeviittainen kansa vaelteli areenalla – monien arvioiden mukaan heitä oli liian vähän.

Tähtiesiintyjistä on pulaa

Poriin on yhä vaikeampaa saada isoja maailmantähtiä. Tämän tehtävän hoitavat tänä vuonna vuosikymmeniä bisneksessä pyörineet Pet Shop Boys, Kraftwerk tai maailman nopeimman soittotyylin kitaristi Al Di Meola

- Kilpailu eri festivaalien kesken on kovaa ja kiinnostavia esiintyjiä on rajallinen määrä, pohtii Pori Jazzin kanssa ohjelmistoyhteistyötä tekevän Live Nationin promoottori Mikko-Matti Aro.

Entäs itse jazz? Ongelma on samansuuntainen. Suuria jazztähtiä ei enää ole, he ovat joko liian vanhoja kiertämään tai poistuneet keskuudestamme.

- Jazz voi musiikkina yhä hyvin, mutta eihän se saa enää entisenlaista huomiota mediassa, miettii Mikko-Matti Aro.

- Silti alalla on runsaasti kiinnostavia nimiä, joista osa sitten nousee suurempaa suosioon.

Pori Jazzin tuore toimitusjohtaja Sampsa Jolma muistuttaa, että tämän kokoinen festivaali tarvitsee koko kansan tähtiä. Siksi ohjelmistobudjetista ei voi lähteä suuremmin tinkimään, samalla kun joutuu tasapainoilemaan hintojen kanssa.

Laatu ei aina takaa tulosta

Artistien palkkiot ovat nousseet koronan jälkeen - sekä myös siksi, että levymyynti on hiipunut. Poriinkin olisi hienoa saada Bruce Springsteenin kaltaisia megatähtiä, mutta tässä tulee jo hinta vastaan. Lippujen hintoja ei voi vetää pilviin, koska kansalaisten elämä on muutenkin kallistunut.

- Kansalaisten rahankäyttö vaikuttaa tulovirtaamme, mutta uskomme silti, että ihmiset haluavat yhä maksaa siitä, että pääsevät nauttimaan Pori Jazzin tunnelmasta, pohtii toimitusjohtaja Jolma.

Pori Jazzin avauspäivän ohjelmisto oli hyvä esimerkki mielenkiintoisesta ja laadukkaasta musiikista, vaikka suuri osa esiintyjistä ei ollut julkkislehtiosastoa lainkaan. Erityiseksi ansioksi voi nostaa myös erinomaisen äänentoiston. Springsteenin pitäisi esiintyä nimenomaan Kirjurin päälavalla eikä Olympiastadionilla, jossa ison bändin saundi oli enimmäkseen onnetonta puuroa.

Jos tällaisella laadulla tehtäisiin tulosta, Pori Jazzin kassanpohja ei näkyisi, mutta nyt näkyy. Kahden viime vuoden tappiot ovat jo yli 800 000 euroa. Kassassa on omaa varallisuutta enää muutama sata tuhatta. Edes loppuunmyyty Robbie Williams ei viime vuonna pelastanut.

Säästö esiintymislavoista, ei esiintyjistä

Nyt on säästettävä, ensiksi henkilöstö- ja järjestelymenoista.

- Lavojen rakentamiseen menee reilusti yli miljoona euroa. Tällaisesta voidaan säästää, mutta ei ensimmäiseksi ohjelmistosta, sanoo Sampsa Jolma.

- Ohjelmistobudjetti voi kyllä joustaa, se vaihtelee sen mukaan, millaisia esiintyjiä onnistumme saamaan ja millaisia on tarjolla.

Entä jos Pori Jazzia uhkaisi oikeasti kaatuminen? Silloin kysyttäisiin, arvostaako Suomi itse kansainvälisesti arvostettua jazzfestivaalia. Julkinen tuki Jazzille on tällä hetkellä miltei olematon, noin viisi prosenttia festivaalin viiden miljoonan euron budjetista (valtio 50 000 euroa, Porin kaupunki 200 000 euroa).

- Vuodet vaihtelevat, tulee parempia ja huonompia. Tappioita on ollut ennenkin, tuumii toimitusjohtaja Sampsa Jolma tyynesti.

 

Täsmennys 22.7. klo 21.20:  Mikko-Matti Aro on Live Nationin promoottori, ei Pori Jazzin, kuten jutussa aiemmin luki. Pori Jazz suunnittelee ohjelmistoa yhteistyössä Live Nationin kanssa.

 

Lue myös:

    Uusimmat