Osana Panamera-mallistoa on jo pitkään ollut taloudellinen pistokkeesta ladattava S E-Hybrid -malli. Genevessä Panameran malliston täydentyy toisella hybridimallilla, joka nousee samalla koko malliston lippulaivaksi. Kyseessä Panamera Turbo S E-Hybrid.
Mallin polttomoottorina toimii Panamera Turbosta tuttu 4,0-litrainen V8, joka on saanut parikseen sähkömoottorin. Vaihteiston virkaa hoitaa Panameraan esitelty uusi 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, jonka kautta voima välitetään kaikille neljälle pyörälle. Yhteistehoa voimalinja tuottaa 680 hevosvoimaa ja vääntöä 850 newtonmetriä. Näiden turvin satanen saavutetaan 3,4 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy parhaimmillaan 310 km/h. Pelkällä polttomoottorilla varustetun Panameran Turbon vastaavat lukemat ovat 3,8 sekuntia ja 306 km/h.
Autosta löytyy 14,1 kWh:n akusto, jonka turvin pelkällä sähköllä voi ajaa noin 50 kilometriä. Akuston lataamiseen normaalista kotipistokkeesta menee noin 6 tuntia. Tämän sähköavun turvin Porsche ilmoittaa ison luksusauton bensiinin kulutukseksi 2,9 litraa sadalla kilometrillä, mikä tarkoittaa hiilidioksidipäästönä lukemaa 66 g/km.
Uusi Panamera Turbo S E-Hybrid esitellään suurelle yleisölle Genevessä maaliskuun alussa alkavassa autonäyttelyssä. Markkinoille mallia odotetaan kesällä, ja se tulee heti alusta lähtien tarjolla myös 150 millimetriä pidempänä Executive-versiona. Suomessa Panamera Turbo S E-Hybridin hinnat alkavat 212 549 eurosta ja pidennyksestä saa pulittaa noin 15 000 euroa lisää.
Kuvat: Porsche
Lue lisää toisen sukupolven Panamerasta:
Koeajossa se kauniimpi Panamera
Porschen uutuus lyö tiskiin hurjan kattauksen uutta tekniikkaa – tutustuimme autoon pintaa syvemmältä
Edit: Hintatiedot lisätty 24.2. klo 18.15