Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit ja lähetykset on pitänyt tullata nyt reilun kolmen kuukauden ajan riippumatta niiden arvosta. Tämä on johtanut lähetysten viivästymisiin, pienten lähetysten määrän romahtamiseen sekä valtavaan määrään lisätyötä sekä Postissa että Tullissa.
Heinäkuun alusta voimaan tullut EU:n laajuinen verkkokaupan arvonlisäverouudistus on aiheuttanut monelle verkkokaupan asiakkaalle tuskaa. Sitä ovat tuoneet paitsi lisäkulut myös tullauksen takia pitkittyneet lähetysajat
Muutos tarkoittaa lyhyesti sitä, että jokainen EU:n ulkopuolelta tuleva lähetys pitää tullata, vaikka sillä ei olisi edes nimellisarvoa. Aiemmin alle 22 euron lähetykset pääsivät Tullin seulan läpi sellaisenaan.
ALV:n piiriin kuuluvat niin sanotusti vähäarvoiset lähetykset, eli enintään 150 euron arvoiset paketit.
Töihin tarvittiin sata lisää
Seuraukset valtavassa verkkokauppabisneksessä ovat olleet merkittävät. Muutoksen suuruutta kuvaa se, että se aiheutti voimaan astuessaan Postissa ja Tullissa yhteensä noin sadan lisätyöntekijän tarpeen.
Sekä Posti että Tulli kertovat MTV Uutisille, että tarve oli suurin kesällä säännöksen astuessa voimaan, mutta lisätyövoiman tarve on suurelta osin pysyvä.
– Varauduimme muutokseen hyvin, ja kesällä meillä oli asiakaspalveluissa 40 henkilöä töissä normaalin lisäksi, millä varmistimme asiakasneuvonnan sujuvuuden, kertoo Postin kansainvälisten pakettipalveluiden johtaja Sami Finne MTV Uutisille.
– Muutos oli suuri, ja aiheutti paljon kysymyksiä kuluttajille. Nyt määrä on jo tasaantunut, mutta korkeampi kuin ennen ALV-muutosta.
Tulli kertoo varautuneensa lisätyöhön noin 60 henkilöllä. Pysyvä lisäys on noin 40-50 henkilötyövuotta, arvioi Tullin ulkomaankaupan ja verotusosaston päällikkö Jarkko Saksa.
Urakka on vaatinut myös tietojärjestelmän uusimista, kapasiteetin lisäämistä ja koulutusta.
– Olemme saaneet uusina rekrytointeina hieman yli 30 henkilöä, ja myös sisäisesti on järjestetty sama määrä tilapäisesti. Määrä vaihtelee tietysti tarpeen ja tilanteen mukaan.
Pakettimäärissä miljoonaromahdus
Työvoiman tarpeen ymmärtää, kun laskee tullattavaksi tulleiden lähetysten määrän.
Saksa kertoo MTV Uutisille, että ennen muutosta EU:n ulkopuolelta Suomeen saapui vuodessa 10 miljoonaa pakettia, jopa ylikin.
– Nyt näyttäisi siltä, että jos lukumäärät, joita on nyt toteutunut, toteutuvat myös jatkossa, jäädään jopa neljäsosaan siitä määrästä.
Tulliselvitettäväksi tulee tällä hetkellä 4 000–10 000 pakettia joka päivä.
Tärkein syy pudotukseen lienee raha. Verkko-ostosten hintaan ja kuljetuskustannuksiin tulee nyt päälle vero, yleisimmin 24 prosenttia.
Osan selittänee kuluttajalle aiheutuva lisävaiva, kun tullausilmoitukset pitää tehdä ja ne toimittaa Postin järjestelmiin.
Tulli löytää omasta näkökulmastaan pudotukselle kolme muutakin syytä: Aiemmin lähetyksiä on ”pilkottu” osiin, jotta niiden osat jäisivät alle 22 euron verorajan, mikä on ensimmäinen syy. Nyt pilkkomisen tarvetta ei ole, joten aiemmin esimerkiksi kolmassa osassa tehty tilaus voidaan tehdä samalla rahalla kerralla.
Toinen syy on, että uudistuksen jälkeen paketteja on myös alettu tilaamaan Keski-Euroopan kautta niin, että jokin toinen EU-maa hoitaa paketin tulliselvityksen. Kolmas syy on koronan takia romahtaneen Aasian-lentoliikenteen kesken oleva elpyminen.
– Mutta kyllä me varaudumme siihen, että kun joulu lähestyy, niin pakettimäärät myös kasvavat, Tullin Saksa sanoo.
Tiedä tämä
|
Viivästyksiä tullaamisen keston verran
Posti kertoo MTV Uutisille, että valtaosa EU:n ulkopuolelta tulevista lähetyksistä jaetaan yhä samassa ajassa, mutta viivästyksiä koetaan runsaasti.
– Ennen heinäkuun muutosta lähetykset on jaettu pääsääntöisesti 2-3 päivässä. ALV-muutoksen jälkeen jakeluaika on kasvanut, mutta edelleen valtaosa, lähes 80% lähetyksistä jaetaan samassa ajassa.
Postin lajitteluun saapuessaan toimitukset päätyvät asiakkaille vastaavalla nopeudella kuin aikaisemminkin. Kokonaisuudessaan toimitusaikaa pidentää tullaus.
– Niistä lähetyksistä, joista verot on maksettu jo etukäteen, ja olemme saaneet verkkokaupoilta tullaukseen tarvittavat tiedot, tullaus on hyvin nopeaa. Puhutaan tunneista, kertoo Postin Finne.
Suuri osa verkkokaupoista onkin jo omaksunut kuluttajaa helpottavan uudistuksen, uuden IOSS-järjestelmän, jonka myötä verot voi maksaa jo ostoksen yhteydessä.
– Kokonaismäärä on arviolta jo noin 70% lähetyksistä, Finne arvioi.
– Tarkkaa määrää ei ole, sillä merkittävä osa lähetyksistä tullataan jo muualla EU-alueella ennen saapumista Suomeen, ja osa jaetaan myös muiden yritysten toimesta.
Mikäli veroja ei ole etukäteen maksettu, ne voi maksaa Tullin järjestelmien tai Postin OmaPosti-järjestelmän kautta.
Keskimääräinen tullausaika OmaPostin kautta on ollut 36 tuntia, Finne kertoo. Aika vaihtelee kuitenkin suuresti.
– Tähän voi kuluttaja vaikuttaa tekemällä tullauksen heti lähetyksen saavuttua. Hajonta on suurta, mikä näkyy keskiarvossa: On paljon asiakkaita, jotka tekevät tullauksen heti tavaran saavuttua, ja osa taas vasta parin viikon päästä.
Ongelmakohdasta harmia joka päivä 500:lle
Posti kertoo tunnistaneensa kolmen kuukauden kokemuksella ongelman, jota Saksa kuvaa merkittäväksi: nollaverolliset lähetykset.
Posti ei saa järjestelmäänsä Tullilta kuittausta verottomista lähetyksistä, joita ovat muun muassa lahja- dokumentti- ja IOSS-lähetykset, mikä johtaa viivytyksiin ja kuluttajalle koituvaan vaivaan.
– Posti ei saa Tullilta automaattista tietoa siitä, että nämä ovat nollaverollisia lähetyksiä, jolloin voisimme vapauttaa ne välittömästi, koska näistä ei tarvitse maksaa käsittelymaksua, Finne sanoo.
Posti vaatii asiakkailtaan 2,90 euron käsittelymaksun verollisista lähetyksistä. Jos veroja tai muita kuluja ei ole, Posti vapauttaa lähetykset heti toimitukseen.
– Asiakkaalle tämä tarkoittaa merkittävää lisätyötä, kun hän joutuu toimittamaan tullauspäätöksen Postille verkkopalvelussamme lähetyksen vapauttamiseksi. Olisi tärkeää, että saisimme tämän tiedon Tullilta automaattisesti, jotta asiakkaat eivät joutuisi tekemään tätä työlästä ja turvaa vaihetta.
Postin mukaan asian kuntoon saattaminen nopeuttaisi toimituksia kuluttajille merkittävästi, ja vähentäisi yhteydenottoja Tullin ja Postin asiakaspalveluihin. Saksan mukaan Postin saama kontaktimäärä näissä asioissa on 500 per päivä.
Korjaus venyy
Myös Tulli on tietoinen ongelmasta.
– Tottakai se paketin saajan näkökulmasta on ongelma, Saksa myöntää.
– Me olemme Postin kanssa keskustelleet tästä, ja heidän toiveensa on toki saada tähän ilmoitus meiltä, että tavarasta ei ole arvonlisäveroa maksettavana.
Saksan mukaan Tullin järjestelmä ei tällä hetkellä osaa erotella lähetyksiä Postin käsittelymaksulinjan mukaan.
– Tämä liittyy siihen, että Posti on ottanut käyttöönsä veloituksen paketeista, joista arvonlisävero täytyy maksaa, mutta eivät veloita näistä paketeista, joista arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa. Tämä on tullut uutena vaatimuksena jo olemassa olevaan tietojärjestelmään.
Nopeaa korjausta ei Saksa lupaa. Tullissa on käynnissä suuri tietojärjestelmän uudistus, mikä hidastaa yksittäisten viilausten tekemistä olemassaolevaan järjestelmään.
– Se ei vielä tänä vuonna varmastikaan tule. Ensi vuoden puolelle varmasti mennään näillä aikatauluajatuksilla, joita tällä hetkellä on.
Katso myös:
5:15