Monella yrittäjällä on ollut viime aikoina vaikeuksia Postin palveluiden kanssa. Verkkokaupassa tavaran nopea ja luotettava liikkuminen on tärkeää, joten häiriöt jakelussa aiheuttavat isoja ongelmia.
Esimerkiksi konsolipelejä Kampin keskuksen liikkeessä ja verkkokaupassa myyvässä Konsolinetissä on havaittu, että lähetyksissä on ollut selvästi enemmän häiriöitä.
– Ennen lähetyksistä ehkä 1-2 prosenttia saattoi myöhästyä ja myöhästelyt saattoivat olla ehkä yksi päivä. Viime aikoina on ollut niin, että 10 prosenttia päivän lähetyksistä saattaa olla myöhässä ja myöhästelyt saattavat olla kahta kolmea päivää. Pahimmillaan peli saattaa kierrellä viikon ajan tuolla maisemissa, yrittäjä Juho Korkeaoja Konsolinetistä sanoo.
Korkeaoja on pyörittänyt kauppaa noin 16 vuotta, joten hänellä on Postin palveluista pitkä kokemus.
Pitkään hän olikin palveluihin erittäin tyytyväinen, mutta viime kesästä saakka ongelmia on ollut jatkuvasti. Korkeaoja on kuullut myös kilpailijoiltaan vastaavia tarinoita.
– Kyllä kaikki kollegat ovat vahvistaneet, että heillä on ihan samanlaiset ongelmat.
Tuotteiden toimittaminen asiakkaalle nopeasti ja luotettavasti on pelikauppiaalle elinehto.
– Se on erittäin tärkeää, varsinkin jos asiakas odottaa jotain uutta peliä, jonka on määrä ilmestyä esimerkiksi perjantaina. Kaverit ovat tulossa viikonlopuksi pelaamaan, joten pelin pitäisi olla silloin perillä. Jos se tulee vasta maanantaina, siinä menee sitten viikonlopun suunnitelmat uusiksi.
Korkeaoja sanoo, että hänen ajastaan aivan liian suuri osa menee tällä hetkellä asiakkaiden valitusten käsittelyyn.
– Ihan liikaa siihen menee aikaa, ei siihen saisi mennä yhtään ylimääräistä aikaa. Ja nyt varsinkin kun joulu lähestyy, niin kauhulla odotan, että siinä saadaan päivittäin vastailla kymmeniin asiakaspalautteisiin.
Korkeaoja arvelee, että tiedot myöhästelyistä ja katoamisista eivät välttämättä kantaudu Postin korviin.
– Kun peli tai tilaus on myöhässä, asiakas ei ota yhteyttä Postiin, sillä Postin kanssa on vähän hankalampi kommunikoida. Meille niistä tulee kuitenkin välittömästi palautetta.
Helsingin sisäiset lähetykset voivat kiertää Oulun kautta
Myös armeijatavaraa myyvän Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm sanoo, että postipalveluissa on viime aikoina ollut ongelmia.
– On ollut kadonneita lähetyksiä ja viivästyksiä, tosi vaihtelevan omituisia tapauksia. Seurantatiedoissa lähetys on esimerkiksi ilmoitettu kadonneeksi mutta oikeasti luovutettu asiakkaalle, meiltä Konalasta Itä-Helsinkiin lähetetyt paketit kiertävät kääntymässä Oulun kautta. Asiakaspalautuksia on myös ohjattu meidän ahvenanmaalaiselle yhteistyökumppaneille eikä meille.
– Ei olla ihan tyytyväisiä meidän yhteyshenkilöön tai Postin ongelmanratkaisuun, Lindholm sanoo.
Hän arvelee, että ongelmien taustalla saattaa olla uusi kuljetustenhallintajärjestelmä, jonka Posti on ottanut käyttöön.
– Unifaunin käyttöönotto on varmaankin sotkenut ihan kaiken. Järjestelmänvaihdokset omassa firmassa ovat näyttäneet juuri tuollaiselta kaaokselta.
MTV Uutisten tiedossa on myös muita tapauksia, joissa yrittäjät ovat olleet vaikeuksissa Postin kanssa. Eräässä tapauksessa yrittäjä on hiljattain vaihtanut verkkokauppatilaukset kokonaan Postilta kilpailijalle.
Verkkokauppa.com: Ei normaalia enempää häiriöitä
MTV Uutisten tiedustellessa asiaa useilta verkkokaupoilta näyttäisi siltä, että ongelmat eivät kuitenkaan vaivaa kaikkia kauppiaita.
Esimerkiksi Verkkokauppa.comista ja ja Gigantista kerrotaan, että postipalveluissa ei ole ollut normaalia enempää häiriöitä.
– Posti toimittaa viikoittain tuhansia Gigantista tilattuja tuotteita, mutta viime aikoina emme ole raportoineet aiempaa enemmän lähetysten hukkumisia tai myöhästyneitä tilauksia, Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela sanoo.
Tokmannissa ongelmia on ollut jonkin verran enemmän kuin aikaisemmin.
– Postiin liittyvät ongelmat ovat ehkä hieman lisääntyneet kuluvan syksyn aikana. Meillä kuitenkin merkittävä osa tilauksista toimitetaan oman myymäläverkoston kautta, jolloin kaikista tilauksista ongelma koskee hyvin pientä osaa. Näin ollen se ei haittaa meitä verkkokaupassamme samassa määrin kuin sellaisia toimijoita, jotka käyttävät Postia enemmänkin verkkoliiketoiminnoissaan, Tokmannin viestintäpäällikkö Joséphine Mickwitz sanoo.
Viestintävirasto saanut palautteita viisipäiväisestä jakelusta
Viestintäviraston mukaan yrittäjiltä ei ole tullut viime aikoina erityisen paljon kritiikkiä postipalveluista. Viraston saamat palautteet tulevat lähinnä yksityishenkilöiltä, kuluttajansuoja-ryhmän päällikkö Merja Saari sanoo.
Erityisesti viisipäiväiseen jakeluun liittyviä palautteita on tullut tämän ja viime vuoden aikana paljon.
– Viisipäiväisen jakelun toteutumisessa tilanne oli keväällä parempi, mutta syksyn aikana ongelmia on taas ollut enemmän. Viestintävirasto onkin seurannut tätä nyt tehostetusti.
Viestintävirasto valvoo postilain toteutumista, mutta laki koskee vain yleispalvelukirjeitä, joiden osuus kaikista kirjelähetyksistä on noin viisi prosenttia.
Yleispalvelukirje tarkoittaa postimerkillä maksettuja kirjeitä ja kortteja, esimerkiksi sanomalehtiin tai yritysten lähettämiin laskuihin postilaki ei yllä.
Kadonneiden lähetysten osalta Viestintävirastolla ei ole tarkkaa tietoa, sillä tavalliset kirjelähetykset eivät ole seurattavaa tietoa.
ÄÄNESTYS posti
Posti: Laatu hyvä, olemme saaneet myös uusia asiakkaita
Postin jakelujohtaja Juhani Vuola ihmettelee yrittäjiltä tullutta kritiikkiä. Hänen mukaansa Postille tulleiden reklamaatioiden määrässä ei ole ollut viime aikoina mitään poikkeuksellista.
– Kyllähän me saamme reklamaatioita jatkuvasti ja asiakaspalvelu käsittelee niitä, mutta mitään poikkeavan suurta kehitystä ei ole. Päinvastoin nimenomaan paketti- ja logistiikkapuolen laatu on ollut erittäin hyvä, ja siinä mielessä ihmettelemme mistä oikein on kyse.
Kirjelähetyksiä ei voida seurata, mutta pakettien liikkeistä on hyvät seurantatiedot.
– Lähetyksiä on kahta tyyppiä: on kirjeiden mukana menevät lähetykset, joita ei voida seurata kirjekohtaisesti, ja sitten on toinen tuoteperhe eli postipaketit, joita seurataan ihan pakettikohtaisesti. Tiedämme ihan tarkkaan missä ne kulkevat, ja varsinkin paketeissa meillä on ollut ihan päinvastainen palaute asiakkailta. Asiakkaiden mukaan laatu on oikein hyvää, ja olemme saaneet myös paljon uusia asiakkaita, Vuola sanoo.
*Kesäkuussa voimaan tulleen postilain muutoksen myötä sanomalehtiyhtiöiden omat jakeluyhtiöt voivat jakaa kirjeitä, pakettipalveluissa asiakas on jo pitkään voinut käyttää myös muita jakeluoperaattoreita.
– Laatu on meille kunniakysymys, ja haluamme varmistaa laadun jatkossakin. Postinkantaja haluaa aina toimittaa sen päivän postin perille. Postin määrä vähenee, joten haemme jatkuvasti uusia ratkaisuja siihen, miten tämä laatutaso voidaan pitää yllä, Vuola sanoo.
Postilaki uudistumassa
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee parhaillaan postilain uudistamista. Ministeriön mukaan tällä hetkellä käynnissä on hallituksen esityksen valmistelu, esitys postilain uudistamisesta on tarkoitus viedä valtioneuvostoon ja eduskuntaan vielä tämän vuoden aikana.
Posti on kannattanut postilakiin uudistusta, jonka mukaan viisipäiväisen jakelun vaatimuksesta luovuttaisiin. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU sen sijaan on pitänyt tärkeänä, että viisipäiväinen jakelu turvataan jatkossakin koko Suomessa.
Postissa on viime aikoina käyty raskaita yt-neuvotteluita ja tehty uudistuksia, joilla on yritetty hillitä jakelukustannusten nousua, kun jaettavaa on koko ajan vähemmän.
*Juttua korjattu 20.10.2016 klo 11:17: Kirjepalveluissa Postilla on monopoli, pakettipalveluissa asiakas voi käyttää myös muita tapoja.