Posti sai marraskuussa käyttöönsä täyssähköisen sarjatuotantovalmisteisen Volvo FL Electric -sähkökuorma-auton. Ajoneuvoja on toistaiseksi Suomessa liikenteessä vain muutamia.
Posti kertoo tiedotteessaan aikovansa käyttää paikallispäästötöntä ja lähes äänetöntä Volvo FL Electric -sähkökuorma-autoaan pääkaupunkiseudun kuljetuksissa. Auton voi bongata päivisin esimerkiksi myymäläjakeluissa ja iltaisin toimittamassa lähetyksiä kuluttajille kotiin.
Auton akkukapasiteetti on 265 kilowattituntia, jolla saavutetaan noin 200 kilometrin toimintamatka.
Lisäksi Posti on hankkinut pääkaupunkiseudun terminaaliinsa suurteholatausaseman. Asema mahdollistaa akkujen latauksen kuljetustehtävien välissä ja tauoilla, mikä tehostaa auton käyttöastetta. Lyhyetkin 20–30 minuutin välilataukset riittävät hyvin suunnitelluille reiteille ja päivän kuljetustehtäviin.
Lue myös: Näin vaivattomasti Teslan sähkörekka kiihtyy perävaununkin kanssa – jättää henkilöautot nielemään pölyä
Suurteholatausinfran kehittyessä ajoneuvoa voidaan tulevaisuudessa ladata myös asiakkaiden lastaus- ja purkupaikoilla, pääteiden levähdyspaikoilla, huoltoasemilla sekä muissa julkisissa latauspisteissä.
Ympäristövaatimukset jouduttavat kehitystä
Tuoreimman ilmastotutkimuksen mukaan päästöjä on vähennettävä nopeammin kuin aiemmin on ajateltu. Postin mukaan tuleva vuosikymmen on onnistumisen kannalta kriittinen.
– Tavoitteemme, jotka on nyt hyväksytty viimeisimmän ilmastotieteen mukaisiksi, ovat erittäin kunnianhimoiset ja jatkamme päästöjemme vähentämistä tiukalla aikataululla kohti nollaa. Sähköisillä ajoneuvoilla on jakelupuolella merkittävä rooli päästöjen pienentämisessä. On hienoa saada nyt sähkö kokeiluun myös raskaampaan ajoneuvoluokkaan, Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn hehkuttaa tiedotteessa.
Kiinnostus fossiilittomia kuljetusratkaisuja kohtaan on kasvanut voimakkaasti kuluttajien lisäksi Postin yritysasiakkaiden keskuudessa.
– Valitettavasti rahtimarkkinoilla ei vielä toistaiseksi ole yhtä ainoaa ratkaisua, jolla ongelmat ratkaistaisiin kertaheitolla, vaan päästöttömyys syntyy edelleen monista eri asioista, joista onneksi iso osa on omissa käsissämme, Posti Rahtipalveluiden liiketoimintajohtaja Antti Wikström kommentoi tiedotteessa.
0:53
KATSO MYÖS: Volvon lisäksi sähkörekkoja kehittää myös Tesla.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien lisäksi keinoja päästöjen vähentämiseen ovat myös päivittäinen reittisuunnittelu, aktiivinen ajotavan seuranta ja kumppaneiden kalustopäivitykset. Esimerkiksi pakettien kotiinkuljetuksen uudistetun toimintamallin myötä kaikki Helsingin kotiintoimitukset, joissa on käytössä tarkentuva toimitusaika ja karttaseuranta, ajetaan jo nyt täysin sähkökäyttöisillä pakettiautoilla.
Lähitulevaisuudessa täysin sähköinen jakelu laajenee myös muille alueille. Perusjakelussa 40 prosenttia Suomen talouksista tavoitetaan erilaisin sähkökäyttöisin kulkuneuvoin sähkörahtiskootterista sähköpyörään.
Lue myös: Hyvät naiset ja herrat, näin lanseerataan uusi kuorma-automallisto – Volvon eeppisellä videolla osansa saa myös iso pomo: "Epätavallinen työpäivä"
Volvokin tähtää hiilineutraaleihin kuljetuksiin
Volvo Trucks pyrkii vähentämään CO2-päästöjä tuotannossa olevien ja myytyjen autojen osalta vuoteen 2030 mennessä 50 prosentilla verrattuna vuoden 2019 tasoon. Vuoteen 2040 mennessä tavoite on 100 prosentin päästövähennys vuoteen 2019 verrattuna. Täysin CO2-vapaaseen mallistoon tähdätään vuoteen 2050 mennessä.
Yhtiö on tuomassa markkinoille raskaita sähkökuorma-autoja vuoden 2022 lopulla. Tuotanto alkaa rekkavetureista ja laajenee alustamalleihin vuoden 2023 aikana.
Lue myös: Volvo Trucksille ennätystilaus sähkökuorma-autoista
Lähde: Volvo Trucks