FixuTaxi on hankkinut käyttöönsä kolme Maxus-merkkistä autoa. Sähköautot saavat erityiskohtelua muun muassa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Suomeen rantautui tämän vuoden alussa aivan uusi automerkki, kun kiinalaisia Maxus-merkkisiä autoja ryhdyttiin tuomaan maahan. Norjalainen RSA on ollut Maxuksen maahantuoja Pohjoismaissa vuodesta 2018 alkaen.
Suomen-tuontiohjelmassa on vielä tällä hetkellä vain kolme mallia; yksi tila-auto ja kaksi pakettiautoa.
Se toistaiseksi ainoa henkilöautomalli, Euniq 5 Grand Wagon, on nyt löytänyt tiensä myös FixuTaxin kalustoon kolmena kappaleena. FixuTaxi on osa Cabonline Finlandia.
Lue myös: Suomalainen taksijätti välittää kyydit jatkossa ensisijaisesti sähköautoille – "ikuiset dieselmiehet" kovan paikan edessä
Tarvittaessa seitsenpaikkaiseksi taipuva ajoneuvo on varustettu 52,5 kilowattitunnin akustolla, joka tarjoaa parhaimmillaan runsaan 350 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.
– Tällä hetkellä ajokalustomme koostuu perinteisistä diesel- ja hybridiautoista, mutta täydennämme jatkuvasti taksikalustoamme sähköautoilla. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentokenttä ja Finavia suosivat sähköautoja, jotka pääsevät jonon ohi, sanoo Cabonline Finlandin toimitusjohtaja Teemu Romppanen RSA:n tiedotteessa.
RSA Suomen myyntijohtaja Heidi Nieminen kertoo samaisessa tiedotteessa, että vaikka merkki on suhteellisen tuntematon Suomessa, ovat ne hieman tutumpia muissa Pohjoismaissa.
– Norjan posti hankki juuri 120 kappaletta Maxus-sähköpakettiautoja, Ruotsin Lassila & Tikanoja 50 kappaletta ja Tanskassa Bring-logistiikkayhtiö 20 kappaletta, Nieminen luettelee.
Kyseessä ei ole mikään halpismerkki, sillä Euniq 5 Grand Wagonin hinnat alkavat Suomessa 45 306 eurosta. Hiljattain lanseeratun Euniq 6 -katumaasturin hinnat alkaen -malli maksaa 47 375 euroa.
Sähkötaksit yleistyvät EU-lainsäädännön vuoksi
Marraskuun ensimmäisenä päivänä voimaan astuneen muutoksen myötä Uudellamaalla sähköisiä kanavia pitkin tilatut Lähitaksin kyydit välitetään ensimmäisenä sähköautoille ja vähäpäästöisille hybrideille. Vasta sitten, jos yhtäkään "puhdasta" autoa ei ole tarjolla, tarjotaan kyytejä perinteisillä diesel- ja bensiiniautoilla ajaville kuljettajille.
Lähitaksin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala kertoi MTV Uutisille lokakuussa, että syynä yhtiön perustavaa laatua olevaan muutokseen on EU-lainsäädäntö, joka velvoittaa kuntia ja muita julkisen sektorin toimijoita sekä muun muassa takseja hankkimaan tietyn vähimmäismäärän enintään 50 hiilidioksidigrammaa kilometrillä päästäviä autoja esimerkiksi kuljetusten kilpailutuksissa. Lisäksi useat yksityisen sektorin kilpailutukset sisältävät myös vaatimuksia vähäpäästöisistä autoista.
– Taustalla on lain määräämä tiukka velvoite. Valinnanvaraa ei valitettavasti ole, jos haluaa olla mukana sopimuskilpailutuksissa, Lauriala kertoo.
Lue myös: Hollolalainen taksifirma ajaa 95 prosenttia kyydeistään halpa-autoilla: "Jännitti, mitä asiakkaat sanovat, kun taksina on Dacia"
Lähde: RSA