Kärkimedia syyttää Postia määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä ja saalistushinnoittelusta. Kärkimedia on toimittanut asiasta tutkintapyynnön Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, jossa on alkanut tapauksen esiselvitys.
– Tutkintapyyntö on tiistaina kirjattu, tutkimuspäällikkö Hannu Raatikainen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo.
Kärkimedian mukaan Posti kykenee hinnoittelemaan osoitteettoman suorajakelun huomattavan alhaiselle tasolle, laskien sitä perusjakelusta saamilla tuotoilla. Kärkimedia mieltää, että Posti ei kohdista hinnoitteluaan oikeudenmukaisesti ja kustannusperusteisesti ja että kyse on kielletystä saalistushinnoittelusta.
Hinnat alas, kilpailija pois, hinnat ylös
Kärkimedia näkee, että Posti pyrkii hinnoittelullaan poistamaan kilpailijat markkinoilta ja pyytääkin Kilpailu- ja kuluttajavirastoa tutkimaan, rikkooko Posti asiassa kilpailusääntöjä.
Saalistushinnoittelu on yrityksen harjoittamaa alihinnoittelua tarkoituksena saattaa kilpailija markkinoilta ja kustannusten kattamista korkeammilla hinnoilla kilpailijan poistuttua.
– Meillä on esiselvitysvaihe menossa. Tutustumme materiaaliin, mitä meille on toimitettu ja sen jälkeen pohditaan, lähdetäänkö selvittämään lisää, kertoo tutkimuspäällikkö Raatikainen.
Saalistushinnoittelun selvittäminen on viraston mukaan monimuotoista. Esiselvitykseen kulunee muutama kuukausi.
– Kyseessä on vakava väite. Mikäli lähdetään yksityiskohtaisempaan selvitykseen, on se hyvin näyttöintensiivistä. Sellainen vie kauan aikaa, usein yhdestä kahteen vuotta, Hannu Raatikainen kertoo.
Kärkimedian mukaan Postilla on määräävä markkina-asema kirjeiden jakelussa, lehtien päiväjakelussa sekä osoitteellisessa suorajakelussa valtakunnallisesti, sanomalehtien varhaisjakelussa alueellisesti sekä osoitteettoman suoramainonnan jakelussa valtakunnallisesti.
Kynnys puuttua alhaiseen hintaan korkea
Tutkimuspäällikkö Hannu Raatikaisen mukaan syytökset saalistushinnoittelun saralla yleisempiä kuin tapaukset joihin puututaan: mies mieltää, että puuttuminen jopa hyvin harvinaista.
– Väitteet eivät ole poikkeuksellisia, se että puututaan, on hankalampaa. Kynnys puuttua alhaiseen hintaan on aika korkea, Raatikainen pohtii.
Mies lausuu, että alhainen hinta on kuitenkin se, mihin kilpailu parhaimmillaan johtaa.
– Ajatus siitä, että pitkässä juoksussa aiheuttaa haittaa kilpailijoille ja kuluttajille, on olennaista, Hannu Raatikainen sanoo.
Myös lopputulokset asiasta tuomittaessa ovat ääripäiset.
– Joko toteamme lakia rikotun ja esitämme markkinaoikeudelle seuraamusmaksun langettamista tai sitten käsittely päätetään ilman seurauksia, jos emme löydä näyttöä rikkomuksesta.
Asia saattaa keskeytyä kokonaan myös jossain selvityksen vaiheessa.
– Voidaan saavuttaa sitoumusratkaisu, jolloin toimija sitoutuu muuttamaan menettelyitään.
Tutkinnat ovatkin hyvin yksilöllisiä.
– Tapauskohtainen arviointi, tutkimuspäällikkö Hannu Raatikainen toteaa.