Potilasturvallisuudesta kanneltu valtavasti – Tehyn kampanja poiki jopa 3100 ilmoitusta kahdessa viikossa

Aluehallintovirastoille tehtiin viikossa reilut 1600 Tehyyn liittyvää ilmoitusta, kun ammattijärjestö aloitti potilasturvallisuutta esiin nostavan kampanjansa. Kahdessa viikossa ilmoituksia kertyi yli 3100 kappaletta.

Potilasturvallisuuden ja hoitajapulan esiin nostamiseksi hoitajien ammattijärjestö Tehy pyysi kampanjassaan jäseniään ilmoittamaan tehostetusti potilasturvallisuuden vaarantumisesta työssä. Pelkästään Tehyyn liittyvien ilmoitusten määrä valvovan viranomaisen arvion mukaan kaksinkertaistui normaaliin aikaan verrattuna.

– Normaalitilanteessa kaikki viestit eivät kuitenkaan koske pelkästään potilasturvallisuutta. Eli potilasturvallisuuteen liittyviä ilmoituksia on nyt tullut paljon, mutta niitä ei tule 800 kappaletta viikossa normaaliaikoina, Jaana Lehtovirta aluehallintoviraston viestinnästä kertoo MTV:lle. 

Vertailuksi; terveydenhuollon valvonta-asioita tuli aluehallintovirastoihin vireille viime vuonna 726 kappaletta, joista noin 550 tuli käsittelyyn julkisuudessa esiintyneen epäkohdan tai aluehallintovirastolle tehdyn ilmoituksen perusteella. 

Valtava viestitulva

Aluehallintovirastot toimittivat keskitetysti MTV:n pyynnöstä tiedon, kuinka paljon ilmoituksia tehtiin viikossa. Sittemmin aluehallintovirasto tiedotti vielä luvun tarkentuneen koko kampanjan ajalta: terveydenhuoltoon liittyviä yhteydenottoja oli yhteensä 3100

Lehtovirran mukaan tapaukset käsitellään valvonta-asiana, jonka käsittelyyn voi mennä jopa vuosi.

Tehyn verkkosivuilla ohjeistettiin, että ilmoituksen voi tehdä, jos esimerkiksi työvuorosta puuttuu työntekijä eikä sijaista ole saatu, perehdytys on puutteellista tai potilaita on tilapäisesti enemmän kuin suunnitellulla työntekijämäärällä voidaan hoitaa.

Sisältö tarkentuu myöhemmin

Virastoista ei haluta kommentoida potilasturvallisuusilmoitusten sisältöä vielä lainkaan, koska niiden sisältöjä ei vielä ole tutkittu. Vasta niiden käsittelyn jälkeen selviää, kuinka monessa tilanteessa potilasturvallisuus on tosiasiassa vaarantunut. 

– Potilasturvallisuus varmistetaan ensisijaisesti omavalvonnan keinoin. Työnantaja on ensisijainen toimintayksikkönsä toimintaa, siellä työskentelevien työntekijöiden sekä tilojen ja laitteiden toimintaa valvova taho. Vain työnantajalla on mahdollisuus organisoida ja ohjeistaa toimintansa, seurata ja arvioida sitä reaaliaikaisesti ja tarvittaessa puuttua epäkohtiin välittömästi sekä varmistaa palvelujen saatavuus ja asiakasturvallisuus ajoissa.

– Valvoville viranomaisille ilmoitus tulee tehdä lähtökohtaisesti silloin, kun se ei ratkea omavalvonnassa tai kyse on erityisen vakavasta haittatapahtumasta.

6.5.2022 kello 14.56: Juttua on korjattu ja tarkennettu. Lisätty tieto koko kampanjan aikaisten viestien määrästä. Lisäksi jutussa luki aiemmin, että puhtaasti potilasturvallisuuteen liittyvien yhteydenottojen määrä on kaksinkertaistunut. Tosiasiassa kyse oli Tehyyn liittyvistä viesteistä. Aluehallintoviraston kirjaamo käsittelee muutakin aiheeseeen liittyvää postia, jonka kokonaismäärän kaksinkertaistumisesta oli kyse. 

Lue myös:

    Uusimmat