Tampereen teknillisen yliopiston professori ei ole yllättynyt Finnairia koskevista myyntihuhuista. Jos British Airways yhtiön ostaisi, hyödyt Finnairille ovat hänen mukaansa monenlaiset.
Lentoyhtiö Finnair on joutunut tänään sitkeiden myyntihuhujen kohteeksi. Kauppalehti uutisoi British Airwaysin neuvottelevan Finnairin ostamisesta ja kaupankäynnin olevan jo pitkällä.
Myöhemmin päivällä kauppojen hieromisen kiistivät niin British Airwaysin emoyhtiö IAG kuin Finnairkin. Myöskään pääministeri Juha Sipilän mukaan Valtion omistajaohjauksessa ei tehdä valmisteluja Finnairin myymisestä. Valtio omistaa Finnairista 55,8 prosenttia.
Tampereen teknillisen yliopiston liikenne- ja kuljetustekniikan professori Jorma Mäntynen ei pidä myyntihuhuja yllättävinä. Hänen mukaansa lisäksi se, mikä tänään kiistetään, voidaan jo huomenna myöntää.
– Tällainen vastaava tapahtumaketju on ollut meneillään kolmessa suuressa lentoyhtiöiden allianssissa. Esimerkiksi Air France ja KLM ovat lähentyneet toisiaan ja menneet samaan konserniin Sky Teamin sisällä. Toisaalta Lufthansan ympärille on kertynyt yritysrypäs tärkeimmistä saksankielisellä alueella toimivista yhtiöistä, jotka taas ovat olleet Star-allianssin alla.
Finnair kuuluu kolmanteen suureen allianssiin Oneworldiin, johon kuuluvat myös British Airways ja Iberia.
Mäntysen mukaan kauppa toisi siihen liittyville lentoyhtiöille suuria synergiaetuja.
– Finnairilla on vahva Aasian suunta ja British Airwaysillä taas vahva Amerikan suunta. Ja kun Iberialla on vahva Etelä-Amerikan suunta, kaupan myötä saataisiin monia maanosia hyvin haltuun ja reittejä voitaisiin kutoa yhteen entistä paremmin. Toisaalta yhtiöt voisivat tehdä yhdessä suuria hankintoja, mistä saataisiin kustannushyötyjä.
”Valtio-omisteisuus on muinaisjäänne”
Mäntysen mukaan lentoyhtiöiden valtio-omisteisuus on nykyään jo hyvin harvinaista eikä myymisessä olisi mitään dramatiikkaa.
– Valtion omistamia yhtiöitä on enää muutama Euroopassa – ja Finnair on yksi niistä. On pikemminkin muinaisjäänne, että valtio on omistajana. Esimerkiksi British Airways ja Lufthansa ovat täysin yksityisessä omistuksessa.
– Kyse on globaalista bisneksestä, jossa täytyy olla ketterä reagoimaan markkinoiden muutoksiin. Siinä mielessä yksityisomisteisuus on tätä päivää. Lisäksi Finnair on äärimmäisen pieni yhtiö maailmanmarkkinoilla, ja sen on pakko hakea skaalaetua ankarassa kilpailutilanteessa. Jos kauppa toteutuu, se on perusteiltaan hyvin ymmärrettävä.
Finnair säilyttänee kansalliset piirteensä kaupassakin
Mäntynen arvioi, että kaupan myötäkään Finnairin sinivalkoisuus ja suomalaisuus tuskin katoaisivat – yhtiön brändistä.
– Tunteikkuus ja kansalliset piirteet ovat säilyneet monissa muissakin yhtiöissä. Esimerkiksi Lufthansa-groupin yhtiöistä Austrian lentää Itävallan väreissä ja Swiss Sveitsin väreissä. Myös Air France ja KLM ajavat omissa väreissään. Ne haluavat käyttää oman brändinsä voimaa; se on ihan harkittu strategia.
– Olen ihan varma, että jos Finnairissa tapahtuu omistusjärjestelyitä, Finnair säilyttää sinivalkoiset siipensä. Ja mielikuva siitä, että se on suomalainen yhtiö, säilyy riippumatta omistuspohjasta, Mäntynen toteaa.