Professori: Peruskoulua päättävien oppilaiden musiikkitaidot keskimäärin välttävällä tai kohtalaisella tasolla

2:21img
Julkaistu 24.03.2017 22:13
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

@LepistoJoonas

Yläkouluihin tulee palkata vain tehtävään päteviä musiikinopettajia ja alakoulujen tulisi lisätä musiikin aineenopettajia. Näin esittää Taiteen tasa-arvoa tutkivan hankkeen johto, joka on huolissaan peruskoulun musiikinopetuksen laadun heikentymisestä.

Professorin mukaan yläkoulujen musiikinopettajista yli kolmasosa on muodollisesti epäkelpoja tehtäväänsä.

– Jos matematiikassa olisi vastaavanlainen tilanne, että opettaja ei itse hallitse kaikkia oppiaineen sisältöjä, niin ehkä keskustelu olisi vilkkaampaa, kertoo Marja-Leena Juntunen, joka toimii musiikkikasvatuksen professorina Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.

"Opettajat eivät halua opettaa musiikkia"

Tämä näkyy tutkituissa oppilaissa peruskoulun päättövaiheessa.

– Oppiminen musiikissa keskimäärin oli välttävää tai kohtalaista.
Opettajankoulutuksessa musiikinopetusta on vähennetty radikaalisti. Tällä hetkellä tutkimukset osoittavat, että luokanopettajat kokevat taitonsa riittämättömiksi musiikinopettamiseen. Opettajat eivät useinkaan halua opettaa musiikkia – tästä usein seuraa, että musiikkia ei edes haluta tarjota valinnaisena aineena, Juntunen jatkaa.

Opettaja: Musiikki ei tuota mitään

Vierailu musiikkipainotteisella Kruununhaan yläasteella todentaa saman huolen.

Miten koet musiikkiopetuksen arvostuksen nyky-Suomessa?

– Sellainen fiilis on, että sitä ei ihan kauheasti arvosteta. Yhteiskunnassa vallitsee niin kovat arvot ja koska tämä ei tuota mitään, niin se on yhdentekevää. Näinhän se ei tietenkään ole, kertoo musiikinopettaja Ville Kervinen tunnoistaan.

Professori: Taidot riittävät painamaan äänite päälle

Professori kertoo esimerkin siitä, millä tasolla opettajien taidot voivat olla.

– Opetusharjoittelussa oli opiskelijoita joiden musiikin taidot ja tiedot riittivät siihen, että he laittoivat äänitteen päälle ja pyysivät oppilaita laulamaan mukana. 

Juntusen mukaan musiikki tukee kielellistä, matemaattista ja sosiaalisien taitojen oppimista. Näkevät Kruununhaan yhdeksäsluokkalaiset samoin?

Keskittymiskykyä ja kouluviihtyvyyttä

– Muisti on kehittynyt. Muistan asioita paremmin musiikin avulla, myhäilee Ada Koivukangas.

– Joo minulla on tuo sama, nyökkäilee Inka Puoliväli.

– Musiikki auttaa keskittymään. Kyllä sen huomaa, että siitä on apua selvästi, toteaa Jaakko Tirri. 

– Musiikki lisää koulumyönteisyyttä. On kivempi tulla kouluun, lisää Kervinen. 

Juntunen muistuttaa, että panoksia tarvitaan jo alakouluihin, sillä asenteihin on silloin helpompi vaikuttaa. 

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa