Puheet bensaveron korotuksesta saivat keskustan takajaloilleen – näin kommentoivat Saarikko, Kurvinen ja pääministeri Marin: "Ei ole mahdollista, ettei tehdä mitään"

3:07img
Katso video: Uutisaamussa käytiin kiivasta keskustelua liikenteen päästöistä Antti Kurvisen ja Jukka Kopran välillä.
Julkaistu 28.10.2020 14:02
Toimittajan kuva
Alec Neihum

alec.neihum@mtv.fi

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) mukaan liikenteen päästöjä on vähennettävä tavalla, joka ei ole kansalaisille kohtuuton. Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvisen mukaan kantoja on vielä "iteroitava".

Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti eilen raportin, jonka mukaan polttoaineveron korottaminen olisi yksi tehokkaimmista keinoista suomalaisen liikenteen päästöjen hillitsemiseen.

Hallitus on asettanut tavoitteekseen liikennepäästöjen puolittamisen vuoteen 2030 mennessä.

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) arvioi samassa yhteydessä blogikirjoituksessaan, ettei tavoitetta saavuteta korottamatta fossiilisten polttoaineiden hintoja, mikä nostatti hallituskumppani keskustan riveistä kipakoita kommentteja veronkorotuksia vastaan.

Lue myös: Maria Ohisalo: Päästötavoitteisiin ei päästä, jos fossiilisten polttoaineiden hintaa ei koroteta – hallituskumppani keskusta vastustaa tiukasti

Lue myös: Tunteet kuumenivat keskustan ja kokoomuksen debatissa liikenteen päästöjen pienentämiseksi: "Yritetäänkö tässä nyt sumuttaa porukkaa?"

Tänään äänenpainot olivat ennen hallituksen kello 13 alkanutta iltakoulua rauhallisempia.

– Kyllä asiat yleensä on tehty ratkaistaviksi. Uskon, että linja asiassa löytyy, tiede- ja kulttuuriministeri, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kommentoi.

– Semmoinen ei ole mahdollista, ettei tehdä mitään. Mutta sen kyllä keskusta sanoo aika painokkaasti, että ei polttoaineveron korotuksilla suomalaisen liikenteen vähäpäästöisyyttä ratkota, Saarikko sanoi.

Keskustan Kurvinen haluaa iteroida kantoja

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen toivoi, että keskustelu voisi edetä myös työryhmän raportin muuhun sisältöön.

– Sinänsä on tarpeellista, että liikenteen CO2-päästöjä piennnetään. Se on selvä asia, Kurvinen sanoi.

– Mutta tavoista pitää vähän miettiä, ja mites se [Juha] Sipilä tapasi sanoa, iteroida. Pitää mennä vähän iteroimaan niitä kantoja, Kurvinen velmuili.

Raportissa painotettiin esimerkiksi sitä, että polttoaineiden mahdollista hinnannousua olisi korvattava pienituloisille kotitalouksille.

Sähkö- ja biokaasuautojen määrää tulisi kasvattaa merkittävästi, ja päästöjä saisi tehokkaasti vähenemmään myös päästökauppajärjestelmän käyttöönotolla.

Marin: Keinot eivät saa olla kohtuuttomia

Polttoaineverotusta koskevassa keskustelussa ovat profiloituneet hallituspuolueista etenkin keskusta ja vihreät.

Pääministeri ja SDP:n puheenjohtaja Sanna Marinilta kysyttiin, minkälaisia neuvotteluja hän odottaa aiheen tiimoilta tulevina kuukausina.

Omista näkemyksistään kertoessaan Marin ei peräänkuuluttanut vastauksessaan veronkiristyksiä, muttei myöskään sulkenut niitä pois.

– Itse pidän tärkeänä hallitusohjelman kirjausta siitä, että kun teemme ilmastotoimia, ne tehdään tavalla, että myös sosiaalinen ja alueellinen oikeudenmukaisuus toteutuu, Marin sanoi.

– Nyt me etsimme sellaisia keinoja ja malleja, joilla voimme vähentää liikenteen päästöjä, kuitenkin sillä tavalla, että se ei ole kansalaisille kohtuutonta ja ihmiset pysyvät muutoksessa mukana, Marin totesi.

Tuoreimmat aiheesta

Marinin hallitus