Sekä pääministeri Sanna Marin (sd.) että valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) lupasivat eduskunnan kyselytunnilla täsmätoimia polttoaineiden hintojen alentamiseksi, kun oppositiopuolueet hiillostivat hallitusta asiasta.
Valtiovarainministeri Annika Saarikon mukaan hallitus valmistelee täsmätoimia energian hintoihin puuttumiseksi. Saarikon mukaan hallitus kertoo toimista myöhemmin.
Jakeluvelvoitteen aikatauluun muutoksia?
Oppositiopuolueet nostivat esille muun muassa uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen, jolla pyritään edistämään liikenteen päästövähennyksiä.
Maailmanmarkkinahintojen lisäksi myös jakeluvelvoite nostaa osaltaan polttoaineiden hintoja.
Jakeluvelvoitteen nostosuunnitelmia arvostelivat muun muassa kansanedustajat Sheikki Laakso (ps.), Kai Mykkänen (kok.) ja Harry Harkimo (Liik.).
Pääministeri Marin sanoi hallituksen olevan valmis tarkastelemaan jakeluvelvoitteen nostamisen aikataulua.
– Me olemme aikaisemmin sopineet, että tätä nostetaan 34 prosenttiin, mutta meidän on tätä aikataulua katsottava. Me emme missään nimessä omilla toimillamme halua vaikeuttaa nykyistä tilannetta vaan päinvastoin helpottaa, ja sen vuoksi myös tämä jakeluvelvoite on sellainen asia, mitä me joudumme tarkastelemaan, Marin sanoi.
Raskaalle liikenteelle halvempi diesel?
Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) esitti myös niin kutsutun ammattidieselin käyttöönottoa, jolloin kuorma- ja linja-autoissa käytettävää dieseliä verotettaisiin muuta dieseliä kevyemmin. Valtiovarainministeri Saarikko suhtautui ajatukseen myönteisesti.
– Olen käynyt viimeksi tällä viikolla kuljetusalan ammattiliiton kanssa tätä aihetta läpi, ja pidän esitystä perusteltuna. Tämä on osa hallituksen pohdintaa, jota käymme, mitkä olisivat ne tehokkaimmat täsmätoimet, mihin kannattaisi ryhtyä, Saarikko sanoi.
Hallituksen vaikea luvata, kun rahaa ei ole
Valtiovarainministeri Saarikko tyrmäsi perussuomalaisten vaatimuksen polttoaineveron alentamisesta.
Saarikon mukaan esimerkiksi veron laskeminen 20 sentillä litralta maksaisi valtiolle 800 miljoonaa euroa vuodessa. Saarikon mielestä alennus ei välttämättä edes näkyisi yhtä suurena bensapumpulla. Ministeri tivasi perussuomalaisilta myös vastausta siihen, millä alennus rahoitettaisiin.
Rahaahan valtiolla ei ole. Taloutta on pyöritetty velalla jo toistakymmentä vuotta ja menoja pitäisi pikemmin sopeuttaa tuloihin.
Hallituksen keinot ovatkin vähissä. On vaikea löytää järkevän hintaisia keinoja, joilla olisi kuluttajalle näkyvää vaikutusta ja jotka kohdistuisivat oikeisiin paikkoihin.
Kansalaisten onkin ehkä turha odottaa mitään vallankumouksellisia uusia tukitoimia.
Esimerkiksi uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite on jo aiemmin päätetty nostaa 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä ja nyt hallitus ilmeisesti pohtii ylimääräisen 4 prosentin velvoitteen myöhäistämistä. Tämän päivän hintoihin sillä tuskin olisi vaikutusta – tulevaisuuden hintoihin ehkä kyllä.
Ministerit eivät kyselytunnilla kertoneet, millä aikataululla hallitus täsmäkeinojaan valmistelee. Energian markkinahinnat vaihtelevat ajan myötä, mikä sekin olisi hallituksen hyvä ottaa huomioon mahdollisista tukitoimista päättäessään.