Noin puolet suomalaisista seuraa jotakin yhteisöpalvelua päivittäin tai lähes päivittäin, kertoo Tilastokeskus.
Internetin käytössä on yhä suuria ikäryhmittäisiä eroja, sillä lähes kaikki alle 55-vuotiaat käyttävät nettiä, mutta eläkeläisille se ei ole itsestäänselvyys.
DNA:n viime vuonna teettämän kyselytutkimuksen mukaan viestipalvelu Whatsappia käytti noin 2,8 miljoonaa suomalaista. Saman verran käyttäjiä oli videopalvelu Youtubella. WhatsApp ja Youtube ohittivat käyttäjämäärissä täpärästi Facebookin, jonka käyttäjillä on laajin ikäjakauma.
Alun perin korkeakouluopiskelijoille tarkoitettua keskustelukanava Jodelia kertoi käyttävänsä lähes neljäsosa 15–24-vuotiaista. Nopeasti nuorten suosioon nousseen TikTokin suomalaiset käyttäjämäärät eivät näy vielä tilastoissa.
Lue myös: Intia kielsi videopalvelu TikTokin ja samaa suunnittelee Yhdysvallat – Instagram tuo uudella videotoiminnollaan tilalle kilpailijan
Sosiaalisen median palveluiden käyttäjämäärät voivat vaihdella nopeasti, ja etenkin nuoret käyttäjät voivat nostaa sovelluksen nopeaan suosioon.
Myös vuoden 2017 Tilastokeskuksen vapaa-aikatutkimus kertoi suomalaisten käytetyimmän sosiaalisen median olevan Whatsapp ja joka kolmannen käyttävän Instagramia. Keskimääräinen suomalainen käyttikin kahta tai kolmea sosiaalisen median palvelua. Neljää palvelua kertoivat käyttävänsä 15–24-vuotiaat sekä ylemmät toimihenkilöt. Vapaa-aikatutkimus tehdään noin kymmenen vuoden välein.