Puolustusvoimat huutokauppaa panssarivaunuja ja tykkejä – valtaosa ostajista ulkomaalaisia

Raskaasta kalustosta kilpailee verrattain pieni ostajakunta. Perjantain huutokauppaan on ilmoittautunut parikymmentä ostajaa, joista hieman yli puolet on ulkomaalaisia.

Puolustusvoimat järjestää perjantaina harvinaisen huutokaupan, jossa myydään käytöstä poistettuja panssarivaunuja ja tykkejä. Huutokaupattavana on muun muassa brittiläisiä Comet- ja Charioteer-panssarivaunuja.

Puolustusvoimien ylijäämäkalustoa huutokaupataan säännöllisesti, mutta panssarivaunuja ja tykkejä on viimeksi ollut vastaavalla tavalla kaupan vuonna 2007.

Potentiaaliset ostajat saivat jo torstaina tutustua myynnissä oleviin kohteisiin. Ruosteen ja sammaleen peittämät panssarivaunut, rannikko-, ilmatorjunta- ja kenttätykit, stereoetäisyysmittarit ja muu myytävä kalusto odottivat ostajia siisteissä riveissä sateisena aamupäivänä Tampereen Kalkussa.

– Näiden kunto ei ole kauhean edustava. Jos näistä aikoo jonkun näyttelyesineen tehdä, niin se vaatii kyllä työtä, kertoi STT:lle vanhempi asiantuntija Esa Muikku Puolustusvoimien strategiselta kumppanilta Millogilta, joka vastaa huutokaupan järjestämisestä.

Myynnissä olevat tykit ja panssarivaunut ovat deaktivoimattomia, ja ne on luokiteltu lain mukaan erityisen vaarallisiksi ampuma-aseiksi. Huutokauppaan osallistuakseen pitää olla Poliisihallituksen hyväksymä asekeräilijä, jonka asekeräilysuunnitelma kattaa takaaladattavat tykit.

Ruuhkaa kaluston ympärille ei päässyt muodostumaan, sillä alueelle pääsivät vain ennakkoon rekisteröityneet. Moni kiinnostunut joutui tyytymään silmäilyyn suoja-aidan takaa. Selvästi suositummalta torstaina vaikutti viereinen kaikille avoin huutokauppa, jossa oli myytävänä yleisempää Puolustusvoimien käytöstä poistettua materiaalia.

Huutokaupan yhteydessä juhlistetaan Puolustusvoimien huutokauppojen 80-vuotista taivalta. Ensimmäinen Puolustusvoimien huutokauppa järjestettiin Tampereella joulukuussa 1944 jatkosodan päättymisen jälkeen ylijäämäkaluston purkamiseksi.

10 000-20 000 euroa panssarivaunusta

Raskaan kaluston huutokauppahinnat voivat vaihdella suuresti, Muikku arvelee. Vuonna 2007 Ruoveden Siikakankaalla järjestetyssä huutokaupassa panssarivaunujen keskihinta liikkui Muikun mukaan 10 000–20 000 euron paikkeilla. Hänen mukaansa tämänkertainen myynnissä oleva kalusto on kuitenkin huonommassa kunnossa.

– Nämä ovat maanneet ulkona kauemmin, mutta toisaalta näissä on moottorivaihteisto sisällä. Ei tosin käyntikuntoisena, mutta taitava restauroija saattaa saada näistä vielä liikkuvan ajoneuvon, Muikku pohti.

Kalustosta kilpailee perjantain huutokaupassa verrattain pieni ostajakunta. Muikun mukaan huutokauppaan on ilmoittautunut parikymmentä ostajaa, joista hieman yli puolet on ulkomaalaisia.

– Huomenna sitten selviää, mikä toteutunut hinta oli ja mihin nämä tästä päätyvät, kuinka moni jää Suomeen ja kuinka moni menee sen ulkopuolelle. Sitä on vaikea ennakoida tässä vaiheessa, Muikku kertoi.

Tuhansia työtunteja restaurointiin

Puolustusvoimien myyntipäällikön Jari Kokkolan mukaan ulkomaalaisten ostajien joukossa on muun muassa museoiden ja yritysten edustajia. Yksi heistä on paikalla oleva hollantilaisen Baiv-yrityksen edustaja Ivo Rigter. Hänen yrityksensä on erikoistunut toisen maailmansodan aikaisten panssarivaunujen ja tankkien restaurointiin ja jälleenmyyntiin.

– Olemme todella hämmästyneitä löytäessämme näin monta panssarivaunua täältä. Erityisesti Charioteer- ja Comet-panssarivaunut ovat harvinaisia löytöjä, lähes 80 vuotta toisen maailmansodan jälkeen, Rigter kertoi innoissaan.

Kasvoja piiskaava sadekaan ei miehen hymyä lannistanut. Hänen mukaansa huutokaupassa satoi edeltävänä päivänä paljon rankemmin.

Rigterin mukaan hänen yrityksensä on restauroinut aiemmin kolme Comet-panssarivaunua, jotka päätyivät amerikkalaisille asiakkaille.

– Restaurointiin menee tuhansia työtunteja, mutta lopputulos on sen arvoinen. Huomenna huutokaupassa toivomme hankkivamme lisää panssarivaunuja, hän jatkoi.

Rigter mainitsi, että vaikka panssarivaunut olisivat teknisesti toimivia, niiden ajaminen julkisilla teillä on haasteellista teräsketjujen vuoksi. Hän suunnittelikin muutoksia, jotka mahdollistaisivat vaunujen käyttämisen myös näyttelyissä ympäri Eurooppaa.

– Vaikka brittiläiset panssarivaunut ovat vaikeita myydä, ne ovat keräilijöille arvokkaita. Jos olet tosissaan panssarivaunukeräilijä, haluat varmasti omistaa myös näitä, Rigter totesi.

Lue myös:

    Uusimmat