Pyöräliitto on jättänyt lausuntonsa liittyen liikenne- ja viestintäministeriön ehdotukseen uudesta tieliikennelaista.
Puheenjohtaja Otso Kivekkään sekä toiminnanjohtaja Matti Koistisen allekirjoittamassa 14-sivuisessa lausunnossa ministeriön ehdotusta pidetään pääpiirteiltään hyvänä ja laadukkaasti laadittuna.
– Pyöräilijöiden näkökulmasta lakiuudistuksessa on useita erinomaisia uudistuksia kuten pyöräkatu, pyöräliikenteen aseman vahvistaminen ajoneuvoliikenteenä, mahdollisuus sallia pyöräliikenne kahteen suuntaan yksisuuntaisilla kaduilla sekä pyöräilijän ylityspaikka -liikennemerkki, liitto kertoo.
Taajamien nopeusrajoitus alas
Pyöräliiton mukaan taajamien yleisnopeusrajoitus tulisi laskea 30 kilometriin tunnissa. Ministeriön ehdotuksessa nykyinen 50 km/h:n rajoitus pidettäisiin voimassa.
Pyöräliiton mukaan kolmenkympin rajoitus taajamissa suojelisi heikoimpia, muuttaisi katusuunnittelua turvallisempaan suuntaan, edistäisi joukkoliikenteen toimivuutta, vaikuttaisi liikennekäyttäytymiseen, pienentäisi päästöjä 25 prosentilla ja vähentäisi melua.
Pyöräliitto on huolissaan myös esitetyistä pyöräliikenteen väistämissäännöistä, sillä lain tavoitteena on ollut nimenomaan yksinkertaistaa nykyisiä sääntöjä – ei tehdä niistä vieläkin monimutkaisempia.
Lakiehdotuksessa pyörätien jatkeen sääntöjä muutettaisiin siten, että pyöräilijällä olisi niillä etuajo-oikeus. Samalla sallittaisiin pyöräily suojateillä, mutta niillä pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen.
– Selkeintä olisi muuttaa väistämissääntöjä niin, että pyöräilijällä on pyörätieltä ajoradan yli ajaessaan etuajo-oikeus jollei muuta liikennemerkeillä tai liikenteenohjauslaitteilla osoiteta, lausunnossa todetaan.
Pyörätielle ja jalkakäytävälle pysäyttäminen kiellettävä
Pyöräliiton mukaan lakiluonnos sallii pyörätielle ja jalkakäytävälle pysäyttämisen tiettyjen ehtojen täyttyessä.
– Käytännössä laissa olevan poikkeussäännöksen nojalla pyöräteitä ja jalkakäytäviä käytetään yleisesti autojen pysäköintiin, vaikka pysäköinti pyörätiellä ja jalkakäytävällä on kiellettyä myös tilanteissa, joissa viereisellä ajoradalla olisi sallittua pysäyttää tai jopa pysäköidä.
– Auto pyörätiellä tai jalkakäytävällä on hyvin yleinen näky Suomessa, mutta on hyvin harvinaista, että kaikki laissa mainitut pysäyttämisen sallivat ehdot toteutuisivat.
Liitto esittää lausunnossaan, että moottoriajoneuvojen pysäyttäminen ja pysäköinti pyörätielle ja jalkakäytävälle on kiellettyä, ellei toisin liikennemerkillä osoiteta.
Pyöräliitto muistuttaa, että Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa pyörtielle ja jalkakäytävälle pysäyttäminen ei ole sallittua.
– Kun jakeluliikenne on mahdollista muissa Pohjoismaissa ilman oikeutta pysäyttää pyörätielle ja jalkakäytävälle, on se mahdollista Suomessakin.
Lue koko lausunto täältä.
Lähde: Pyöräliitto
***
Video