Auton saa pysäköidä kaksisuuntaisella kadulla tien vasempaan reunaan, mutta suojatiehen on jäätävä liikenteen kulkusuunnassa vähintään viiden metrin väli. Uudella tieliikennelailla on ollut Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonnassa työllistävä vaikutus, mutta ei positiivisessa merkityksessä.
Kerroimme elokuussa uuden tieliikennelain myötä lisääntyneestä parkkeeraustavasta, joka on johtanut lukuisiin pysäköintivirhemaksuihin, kun uusia liikennesääntöjä ei ole muistutuksista huolimatta otettu haltuun.
Uudessa tieliikennelaissa kaksisuuntaisella kadulla tien vasempaan reunaan pysäköiminen on sallittua, mutta näin toimivan on edelleen huomioitava etäisyys suojatiehen ja tiedostettava liikenteen kulkusuunta. Moni kuitenkin ajattelee asiaa vain omasta kulkusuunnastaan.
Se, että auton saa tien oikeaan laitaan pysäköidessä parkkeerata heti suojatien jälkeen, ei nimittäin tarkoita, että näin saisi tehdä tien vasempaan laitaan kaksisuuntaisella kadulla pysäköitäessä. Vastakarvaan pysäköity auto nimittäin peittää näkyvyyden suojatielle ihan yhtä pahasti kuin myötäkarvaankin pysäköity auto.
LUE MYÖS: "Huippukuljettajat eivät tee tällaisia virheitä" – uusi pysäköintisääntö johtanut erikoisiin suorituksiin Helsingissä, katso kuvat
– Kiellettyä on yksiselitteisesti pysäyttäminen viiden metrin matkalla ennen suojatietä, olipa auto etuperin, takaperin, sivuttain tai vaikka katollaan, poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta kertoi MTV Uutisille elokuussa.
Mersu hinattiin pois
MTV Uutiset jalkautui Helsingin keskustaan selvittämään, kuinka yleisestä pysäköintivirheestä on todellisuudessa kyse.
Keskustan kaduilta löytyikin nopeasti juuri kyseisellä kielletyllä tavalla pysäköity Mercedes-Benz.
– Hän [kuljettaja] on ajosuunnan vastaisesti tähän ajanut ja luullut, että tämä suojatievirhe poistuu sillä, Helsingin kaupungin pysäköinnintarkastaja Seija Mattsson arvelee artikkelin yläpuolella olevalla videolla.
– Annamme pysäköintivirhemaksun ja tilaamme hinausauton paikalle, Mattsson jatkaa.
Muuta liikennettä vaarantavalla tavalla pysäköidyt autot siirretään lähisiirtona turvallisempaan paikkaan. Hinauksesta aiheutuvista kustannuksista vastaa tyypillisesti ajoneuvon omistaja tai haltija.
Pysäköinnintarkastaja tyrmää uudistuksen
Pysäköinnintarkastaja Kari Porsman arvelee, että vastakarvaan pysäköimisen mahdollistama lakimuutos on lähtöisin kansalaisten toiveesta. Palaute ei kuitenkaan ole ruusuista.
– Tämä on huono uudistus. Todella huono, Porsman toteaa.
Vaarallinen virhepysäköinti alkoi heti kesäkuun ensimmäisenä päivänä, kun uusi tieliikennelaki astui voimaan.
– Heti aamulla oli Fabianinkadulla auto suojatiessä kiinni.
Porsman ei usko, että kaikissa tapauksissa on kyse välinpitämättömyydestä, sillä virheellisten pysäköintien määrä on niin suuri.
Mistä kirjoitetaan eniten parkkisakkoja Helsingissä?
Helsingin kaupungin kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila kertoo MTV Uutisille, että Helsingissä kirjoitetaan vuosittain noin 160 000 pysäköintivirhemaksua.
Tyypillisimmät pysäköintivirheet ovat Kossilan mukaan pysäköintimaksun suorittamatta jättäminen sekä pysäköintikieltoaluetta ilmaisevan liikennemerkin noudattamatta jättäminen.
Artikkelin yläpuolella olevalla videolla nähdään myös onnekas Tesla-kuski, joka välttyy autonsa hinauttamiselta ja pysäköintivirhemaksulta vain täydellisen ajoituksen ansiosta, sekä Audi-kuljettaja, joka tajusi pysäköintivirheensä viime hetkellä.