F1-autojen renkaissa havaittiin huolestuttavaa kulumaa Qatarin radan uusien korokkeiden takia. Sen takia F1 suunnittelee ylimääräistä harjoitussessiota vielä ennen tämän päivän sprinttikisaa sekä pakollista kolmea pysähdystä sunnuntain kilpailuun.
Rengasanalyysin tulos oli karua kertomaa Qatarin aika-ajojen jälkeen F1:ssä. Radan uudet korkeammat korokkeet aiheuttivat renkaissa sen, että kuluvan pinnan ja renkaan sivun väliin tuli repeämiä.
FIA:n lausunnon mukaan repeämät voivat johtaa ilmanpaineen laskuun, mikä puolestaan voi aiheuttaa pahimmillaan todella vaarallisia tilanteita.
– Tämä ongelma on todennäköisesti aiheutunut korkeataajuisista häiriöistä renkaan sivuseinän ja tällä radalla laajalti käytettyjen 50 mm:n "pyramidi"-reunakiveyksien välillä, FIA:n lausunnossa todetaan Motorsportin mukaan.
Asiasta uutisoi myös BBC sekä F1.com. Lausunnon mukaan kurvit 12 ja 13 tutkitaan ja niihin tehdään mahdollisesti muutoksia. Siksi ennen sprinttikisaa ajetaan ylimääräinen 10 minuutin rataan tutustuminen.
Tämän takia sprinttikisa käynnistyy 20 minuuttia myöhässä alkuperäisestä aikataulusta. Sprinttikisan oli alun perin määrä alkaa kello 16. Uusi aika Motorsportin mukaan on 16.20.
Renkaita analysoidaan vielä lisää, joten muutoksia saatetaan nähdä ennen sunnuntain GP-kisaa. Motorsportin mukaan renkaiden käyttöä saatetaan säädellä niin, että uusilla renkailla saa ajaa enintään 20 ja käytetyillä 22 kierrosta. Tämän lisäksi kaikkien kuljettajien pitäisi käydä varikolla kolme kertaa.