F1-tallipomolta kovia sanoja "häpeällisestä" tilanteesta Qatarissa – "Tällaista ei pitäisi tapahtua"

40.2.20499863
F1-autojen renkaissa havaittiin huolestuttavia vaurioita Qatarin osakilpailussa. STELLA Pictures / ddp
Julkaistu 07.10.2023 18:52
Toimittajan kuva

Juhana Nyman

juhana.nyman@mtv.fi

Qatarin F1-osakilpailun yhteydessä havaitut rengasongelmat ovat kirvoittaneet kovaa arvostelua. Haasin tallipäällikkö Gunther Steiner pitää tilannetta häpeällisenä.

F1-autojen renkaissa havaittiin huolestuttavaa kulumaa, joka johtui Qatarin radan uusista ratareunuksista. F1 reagoi tilanteeseen järjestämällä ylimääräisen kymmenen minuutin harjoitussession ennen lauantai-iltapäivän sprintin aika-ajoa. Kokemusten perusteella on määrä päättää mahdollisesta kolmen pakollisen renkaanvaihdon määräämisestä sunnuntain kilpailuun.

Steiner reagoi vallitsevaan tilanteeseen kovasanaisesti.

– Tällaista ei pitäisi tapahtua F1:ssä, Steiner jyrisi Mirrorin mukaan.

– Mutta se on tapahtunut, ja nyt meidän pitää katsoa, miten selvitämme tilanteen. Hyvä asia tässä on, että tälle kisaviikonlopulle löytyy ratkaisuita, mutta jatkossa tällaista ei pitäisi tapahtua.

LUE MYÖS: FIA painoi paniikkinappulaa – Qatarin F1-radassa suuri turvallisuusriski

Steiner pitää tilannetta "häpeällisenä".

– Tästä näkyi joitain merkkejä täällä jo kaksi vuotta sitten. Ongelmia oli, mutta eri ratareunuksissa. Ratareunuksia piti parantaa niin, etteivät ne vahingoita renkaita, mutta nähtävästi uusitut ratareunuksetkin vahingoittavat renkaita.

Pirellin moottoriurheilujohtaja Mario Isola selvitti rengastilannetta Sky Sportsille. Isolan mukaan ongelmat johtuvat siitä, että Losailin radalla ratareunuksien päällä ajetaan pitkän aikaa ja kovassa vauhdissa. Itse reunukset eivät Isolan mukaan poikkea muiden ratojen reunuksista.

– Täällä on todella kovavauhtisia mutkia, joissa ajetaan yli 270 kilometrin tuntinopeudella ratareunusten päällä. Esimerkiksi mutkissa 12 ja 13 melko paljon. Se aiheuttaa vaurioita, Isola sanoi GPFans.comin mukaan.

– Ensimmäinen reaktio on erilaisten rajoitusten määrääminen, ettei ratareunusten päällä ajettaisi niin paljon. Sprintin jälkeen tutkimme renkaat, joita on käytetty 19 kierroksen ajan ja kerromme FIAlle löydöksistämme.

Tuoreimmat aiheesta

F1