Huoltamoketjut arvioivat bensiinin ja dieselin hintojen olevan lähitulevaisuudessa nousemaan päin. Syyksi mainitaan raakaöljyn hinnan nousujohteisuus.
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n kuluttajahintaseurannan mukaan 95-bensiinin litrahinta oli elokuun puolivälissä 1,334 euroa. Diesel maksoi 1,136 euroa.
Bensiinin ja dieselin maailmanmarkkinahinnat seurailevat muutaman viikon viiveellä raakaöljyn maailmanmarkkinahintaa.
– Heinäkuun aikana raakaöljyn hinta laski, mutta viime viikkoina maailmanmarkkinahinnat ovat lähteneet jälleen nousuun. Tämä johtaa myös jalosteiden hinnan nousuun, luonnehtii St1-ketjun toimitusjohtaja Mika Wiljanen.
Samankaltaista kehityssuuntaa ennakoidaan Teboililta ja Nesteeltä.
Suomalaisen autoilijan huoltoasemalla maksama hinta riippuu raakaöljyn hinnan lisäksi kuitenkin useista muistakin tekijöistä. Näitä ovat muun muassa jalostuksen, varastoinnin ja kuljetuksen kustannukset. Hintaa voi kasvattaa esimerkiksi etäisyys rannikon satamista.
Suurin osa polttoaineiden hinnasta muodostuu Suomessa veroista. Ensi vuoden alussa voimaan tulevat energiaveron korotukset. Bensiinin verotus nousee 2 ja dieselin 2,5 senttiä.
"Hintavaihtelut markkinapsykologiaa"
Öljy- ja biopolttoainealan toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan bensiinin ja dieselin hinta on viime aikoina heilahdellut epävakaan öljyn maailmanmarkkinahinnan mukana.
Hänen mukaansa kesän hintavaihtelut ovat olleet lähinnä markkinapsykologiaa.
Tällä hetkellä arvuuttelun kohteena on öljyntuottajamaiden järjestö Opecin ensi kuulle sovittu hintakokous.
– Kun joku esittää tuotantorajoituksia, öljyn hinta pomppaa. Kun niitä vastustetaan, hinta laskee. Perusfundamentit eivät kuitenkaan ole muuttuneet, joten mahdollisesta hinnannoususta lasketaan kuitenkin alemmille tasoille, Vänskä arvioi.
Öljyn maailmanmarkkinahinta pysyttelee Vänskän mukaan toistaiseksi matalalla, koska maailmantalouden hidastuminen vähentää raakaöljyn kysyntää. Toisaalta tuotanto on korkealla tasolla.
Kaasulla ajaa halvemmin kuin bensalla
Kaasuauton polttoaineiden hinnat ovat halvempia kuin esimerkiksi bensiinin hinnat.
Energiayhtiö Gasumin biokaasuratkaisujen myynnin yksikönpäällikön Jani Aralan mukaan kaasua myydään kiloissa, mutta biokaasun vertailulitrahinta bensiiniin on tällä hetkellä 93 senttiä.
Maakaasun vertailuhinta bensiiniin on puolestaan 69 senttiä. Hinnat ovat olleet voimassa heinäkuun puolivälistä saakka.
– Tänä vuonna suurempi osa asiakkaista on valinnut biokaasun kuin maakaasun. Biokaasun myynti on kasvanut muutamassa vuodessa kymmeniä prosentteja, Arala kertoo.
Bio-ja maakaasut sopivat samoihin autoihin, ja asiakas tekee itse valinnan kumpaa käyttää.
Suomessa vasta noin 2500-3000 autoa ajaa kaasulla. Aralan mukaan määrä ei ole valtava, mutta se on kasvanut joka vuosi. Yhtiö pyrkii lisäämään tankkausasemien määrää vuoden sisään kymmenellä.
– Ajoneuvomallisto on kasvanut, eikä kaasulla toimiva auto oikeastaan ole juuri tavallista kalliimpi. Autojen määrä ei voi kuitenkaan radikaalisti kasvaa, jollei ole tankkausasemia.
Kaasuautoissa on lisäksi bensatankki, ja kaasun loppuessa auto käy bensiinillä.