Pääsiäisen bensalaskusta uhkaa tulla yllättävän suuri.
95E10-laadun keskihinta on noussut 1,57 euroon litralta, kun alkuviikolla bensa maksoi keskimäärin 1,53–1,55 euroa litralta. Monilla huoltoasemilla bensiinin litrahinta oli kohonnut keskiviikkona jo 1,60–1,66 euroon, ilmenee Polttoaine.net-sivustolta.
Dieselin keskihinta pyöri alkuviikosta noin 1,40 eurossa litralta, mutta on noussut nyt pari senttiä. Kalleimmillaan dieselin hinta hätyyttelee 1,50 euron rajaa jopa Etelä-Suomessa.
– Öljyn hinta on ollut vuodenvaihteesta alkaen noususuunnassa, kertoo Teboilin kaupallinen johtaja Kari-Pekka Manni.
GlobalPetrolPrices.com-sivuston mukaan 95E10-laatu maksoi Suomessa tammikuun alussa keskimäärin 1,39 euroa litralta. Maaliskuun lopussa bensiinin litrahinta oli noussut keskimäärin 1,46 euroon. Sen jälkeen lisähintaa on tullut viikoittain 2–4 senttiä.
– Perinteisesti keväällä hinta lähtee nousuun laatumuutosten ja kysynnän kasvun kautta, kertoo North European Oil Traden (Neot) vastuullisuusjohtaja Timo Huhtisaari.
St1:n ja S-ryhmän omistama Neot toimittaa polttoaineita ABC-, St1- ja Shell-ketjuille. Polttoaineet tulevat St1:n Göteborgin-öljynjalostamolta ja muilta Itämeren alueella sijaitsevilta jalostamoilta.
Maailmanmarkkinahintoihin vaikuttavat jalostusmarginaalin vaihtelut
Bensiinin ja dieselin kuluttajahinnat huoltoasemilla noudattavat Huhtisaaren mukaan bensiinin ja dieselin maailmanmarkkinahintojen kehitystä. Maailmanmarkkinahintoihin vaikuttavat jalostusmarginaalin vaihtelut. Jalostusmarginaalit ovat nousseet kevään aikana.
Jalostusmarginaali tarkoittaa polttoaineen markkinahinnan ja raakaöljyn hinnan välistä erotusta.
Myös raakaöljyn hinta ja valuuttakurssit vaikuttavat pumppuhintoihin. Raakaöljyn hinta on ollut alkuvuoden aikana nousussa. Brent-laadun hinta on kohonnut tammikuun alun 51 dollarista yli 71 euroon barrelilta.
Raakaöljyn hintaan vaikuttavat muun muassa kysyntätilanne, maailmanpoliittiset uhat ja öljynviejäjärjestön Opecin tuotannon leikkaukset. Jos Opec leikkaa tuotantoaan, polttoaineiden hinnat nousevat.
Mitään poikkeavaa ei tehdä
Myös Manni kertoo, ettei polttoaineiden hinnoittelussa tehdä mitään poikkeavaa pääsiäisen vuoksi. Myös hänen mukaansa polttoaineiden hinnanmuutokset perustuvat hyvin pitkälle öljyn maailmanmarkkinahintojen muutoksiin.
Bensan ja dieselin pumppuhinnat reagoivat kuitenkin muutoksiin loivemmin kuin raakaöljyn hinta, sillä jakeluhinnoista suuri osa on veroja. Hintoihin vaikuttaa myös paikallinen kilpailutilanne.
– Suomessa on osaltaan vaikuttanut se, että uusiutuvien komponenttien osuus nousi vuodenvaihteessa 15 prosentista 18 prosenttiin, jolla on pieni merkitys kuluttajahinnassa.
Biokomponenttien osuuden kasvu koskettaa sekä bensiiniä että dieseliä.